Jeg har ikke lyst til sex

brevkassespørgsmål

Jeg har ikke lyst til sex

brevkassespørgsmål af
Kat
23 år
Oprettet 1 år 4 måneder siden

Hej Det korte af det lange er at jeg har mistet lysten til sex. Min kæreste og jeg har været sammen i næsten 4 år. For over et år siden begyndte det, at gå op for mig hvor sjældent vi har sex. Selvom jeg godt ved der ikke er et almindeligt antal gange man skal have sex, følte vi begge stadig at det var sjældent. Vi har snakket om det, men ingen af os ved rigtig hvad vi skal gøre. Vi snakkede begge om at vi tit var trætte om aftenen, og om morgen/dagen skulle vi tidligt op og på arbejde/skole. De sidste 3-4 måneder har jeg lagt mærke til at jeg faktisk ikke selv rigtig har lyst. Det gør mig mega ked af det for det gør mig mega ked af det, at vi ikke har sex. Jeg føler ikke rigtig, at vi vil holde i flere år mere hvis det fortsætter sådan her. Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at vende det…

Svar:

Kære Kat

Det er en rigtig svær og sårbar situation, du beskriver. Jeg kan godt forstå, at du er ked af situationen, og at du frygter, hvad det vil betyde for jeres parforhold, hvis det forsætter. Sex er ikke alt i et godt forhold, men det kan alligevel have stor betydning, at man har den intimitet og tæthed med hinanden engang imellem. Jeg vil prøve at komme med nogle overvejelser, som jeg håber, kan hjælpe dig og din kæreste lidt på vej.

Først og fremmest så er det ikke unormalt, at ens lyst til sex svinger. Den kan være påvirket af hormonelle forandring i ens krop f.eks. svinge med en kvindes cyklus. Det kan også påvirkes af stress i hverdagen f.eks. arbejde og skole. Derfor tænker jeg, at der kan være værdi i, at I får talt om og mærket efter, hvordan I har det helt generelt. Du skriver, at I er trætte om aftenen, så har I mon får travlt? Er der nogle ting, I skal sige nej til eller nedprioritere i en periode, så I kan få mere ro på?

Derudover så vil mit råd til jer være at prøve at prioritere tid med hinanden. Tage på dates ude eller have date- nights derhjemme. Få hverdagens distraktioner lagt til side f.eks. én gang om ugen, hvor I kan tale med hinanden om de lidt dybere ting. Evt. kan I overveje nogle af de forskellige samtale-"spil", hvor man får hjælp i form af spørgsmål til at starte nogle af de samtaler, man måske ikke altid lige har i en travl hverdag, men som tit kan bringe én tættere på hinanden og skabe en følelse af nærvær og tosomhed. Det kan også være simpelthen at tale om sex. Hvad kan I lide, hvad kan I ikke lide? Har I nogle fantasier eller nysgerrigheder, I aldrig har udforsket sammen, eller måske ikke har udforsket sammen længe?

Derudover så tænker jeg, om det kan være en idé at prøve at skiftes til at tage initiativ til sex, selvom I måske ikke lige føler den helt store lyst? Det kan være, at det kan kickstarte noget faktisk at være sammen, selvom I lige nu ikke føler det store drev for det. Sæt stemningen, sæt noget musik på, tænd stearinlys, køb noget sexet undertøj, eller klæde jer så I føler jer sexede og godt tilpas. Kun fantasien sætter grænser. Det kan også være, at I skal prøve at udforske og igangsætte lidt på egen hånd f.eks. i form af onani. Måske det kan skabe lidt mere lyst til sex med hinanden også?

Hvis intet af ovenstående virker, så er det rigtig vigtigt for mig at sige, at der ingen skam er i at prøve professionel hjælp. F.eks. en parterapeut eller sexolog. Det er der rigtig mange par, som har brug for fra tid til anden, og der er formentlig rigtig mange, som kunne have haft gavn af det, hvis de havde tilladt sig selv at lave den investering i deres parforhold.

Slutteligt vil jeg sige, at det er rigtig positivt at høre, at I taler om det og er åbne om udfordringen. Jeg tror, at det bliver en vigtig del af at navigere den her svære situation, at I er sammen om det.

Jeg håber, at du og I kan bruge mit svar, og så krydser jeg bare rigtig meget fingre for jer, og håber det bedste for jer.

Kram,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål