Med veninde på toilet
brevkassespørgsmål af
Humlebi
13 år
Jeg er begyndt at snakke ret meget med en pige fra en af paralelklasserne for hun er så sød og snakke med. Den anden i et frikvarter spurte hun mig så om jeg ville med hende på toilet. Jeg tøvede noget for har enlig aldrig haft så tæt et forhold til nogen veninder at vi harværet sammen på toilet. Men hun fik mig så overtalt. Hun lavede så stort og skjulte enlig ikke noget og jeg så også hvordan hun tørred sig. Jeg er sygt flovt ovr og indrømme at jeg blev tændt af detog lissom har set bildet for mig flere gange siden. Det er vel ikke normalt? Jeghar ikke snakket med hende om det. Men hun sagde hun var glad for at ha haft mig med. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Humlebi
Vi tænder alle sammen på forskellige ting, og det er meget forskelligt fra person til person, hvad man godt kan lide. Det er derfor ikke unormalt at tænde på piger, på at være på toilettet eller på at se andre være på toilettet.
Jeg tænker dog, at der kan være en del andre forklaringer på, hvorfor du følte dig tændt i den situation på toilettet med din veninde. Mens man er ung og i puberteten, raser ens hormoner rundt i kroppen. Og så kan man nogle gange opleve at blive tændt i situationer, som man ikke ellers havde regnet med, at man ville blive tændt i - og som man måske slet ikke rigtigt tænder på ellers. Måske har du hørt om, hvordan nogle drenge kan få rejsning, når de skal fremlægge - ikke fordi de bliver tændte af at fremlægge, men fordi de synes, det vil være så upassende og pinligt, at de bliver meget nervøse for det i situationen? Måske var det det samme, som skete for dig? Måske vil du ikke blive tændt, hvis det skulle ske igen? Eller det kan være, at du blev tændt, fordi det var første gang, du oplevede noget så intimt?
Blot fordi man har tændt på noget en enkelt gang, betyder det heller ikke, at man nødvendigvis vil tænde på det igen. Nogle gange afhænger det af de bestemte situationer, man er i. Noget, man synes var frækt i én situation, synes man måske ikke, er særligt frækt i en anden situation. Man kan også sige, at stedet, stemningen og den person, man er sammen med, kan have meget stor betydning for, om man bliver tændt eller ej.
Du spørger til, hvad du mon skal gøre nu. En mulighed er at lade det ligge og ikke bruge mere tid på at tænke over det. Nogle gange sker der ting indeni en selv, som man ikke nødvendigvis kan forklare bare sådan. En anden mulighed er, at du mærker efter i dig selv, om du stadig bliver tændt næste gang, hvis du skal med din veninde på toilettet igen. Så kan du finde ud af, om det blot var en engangsting, eller om du bliver ved med at have det sådan.
Hvis du på et tidspunkt har brug for at skrive med en rådgiver omkring din situation, eller hvis du har brug for flere råd, er du velkommen til at sende os en SMS.
Jeg sender god energi i din retning!
De bedste hilsner
Marie