Jeg har et crush på en fra mit arbejde
brevkassespørgsmål af
Kalle
15 år
Hej jeg hedder Kalle og er 15 år der er en pige på mit arbejde som er 18 år hun er meget sød mod mig og del lyder lidt som om hu kan lide mig. Hun er også meget smuk og er meget min type og vi har en god kemi jeg skal til arbejde fest med hende syntes du jeg skal prøve og score hende eller er alderen ikke så god (hun har kæmpe røv og dejlige patter og det er lige mig)

Svar:
Hej Kalle
Tak for din besked, og fordi du er åben omkring dine tanker og følelser – det lyder virkelig som om, at den her pige har fanget din opmærksomhed!
Det er helt naturligt at føle sig spændt og nysgerrig, når man møder en, man har god kemi med – især hvis hun er sød over for dig, og du også synes, hun er tiltrækkende. De følelser er helt normale, og det er okay at være lidt usikker på, hvad man skal stille op med dem.
Du nævner, at hun er 18 og du er 15 – og selvom det kun er tre år, er det vigtigt at huske, at der godt kan være nogle forskelle i modenhed og livserfaring. I Danmark er aldersforskellen ikke noget problem rent juridisk, men det er stadig en god idé at overveje, hvad det betyder for jer. Der sker meget mellem 15 og 18 – både socialt og mentalt. Det behøver selvfølgelig ikke være et problem, så længe man kan tale ærligt og åbent sammen om det, og hvordan det påvirker relationen.
Når det er sagt, er det rigtig vigtigt, at du fokuserer på, hvordan du behandler hende som person. Du nævner nogle ting om hendes krop i din besked, og jeg forstår godt, at fysisk tiltrækning fylder meget, når man har et crush. Men husk også at se hende som et helt menneske – ikke bare én du vil “score”, eller som kun er defineret af, hvordan hun ser ud. Respekt er altid vigtigt– uanset om det handler om kærlighed, sex, venskab eller kollegaer.
Så: Bør du prøve at flirte eller vise interesse? Det er helt op til dig – men hvis du gør det, vil jeg foreslå, at du gør det på en venlig og respektfuld måde. Start med små ting: vis, at du nyder at snakke med hende, stil spørgsmål og mærk efter, hvordan hun reagerer. Hvis hun virker interesseret og tryg i dit selskab, kan det måske udvikle sig naturligt. Giv det noget tid og pres hende ikke, hvis hun ikke virker til at føle det samme. Det vigtigste er, at I begge to føler jer godt tilpas og trygge i situationen.
Hvis du gerne vil vise hende, at du kan lide hende, kan du gøre det på respektfulde måder. Du kan for eksempel give hende en kompliment – ikke kun om hendes udseende, men også om hendes personlighed, hvordan hun er over for andre, eller hvor sjov og rar hun er at være sammen med. Sådan nogle komplimenter kan føles mere personlige og være rarere at få, end blot at høre at ens krop er tiltrækkende. Og hvis du gerne vil fremstå lidt mere moden i hendes øjne, er det en rigtig god vej at gå.
Du kunne også prøve at starte en lidt dybere samtale – for eksempel spørge ind til hendes interesser, drømme, familie eller fremtidsplaner. Det viser, at du interesserer dig for mere end bare det ydre – og det betyder meget, hvis man gerne vil vise, at man har en ægte interesse. Især hvis du også rent faktisk lytter til hendes svar og holder samtalen kørende ud fra dem.
Når man viser interesse, kan det være svært (men vigtigt) at finde ud af, om den anden er interesseret tilbage, eller bare er venlig. Hvis hun griner meget, kigger dig i øjnene, læner sig lidt ind mod dig eller måske rør ved dig, kan det være tegn på, at hun faktisk er interesseret. Hvis du får den fornemmelse, kan du måske prøve at spørge hende stille og roligt: “Hey, jeg kan virkelig godt lide at snakke med dig – kunne du have lyst til at hænge ud en dag uden for arbejde?”
Og husk: at have et crush er helt normalt. Uanset hvordan det ender, viser du allerede modenhed ved at tænke over det på en respektfuld måde. Hvis du bare er interesseret i hende, fordi du synes hun ser godt ud og har lyst til noget seksuelt, synes jeg måske du skal holde i tankerne, at I arbejder sammen. Det kan nemlig blive lidt akavet hvis nu ender med at lave noget sammen, men den ene tror, det kunne blive til noget mere, og den anden ikke gør. Eller hvis du lægger an på hende meget tydeligt, og hun slet ikke er interesseret. Jeg siger ikke, at du ikke skal prøve – bare at det er en god idé at tænke det hele igennem først.
Held og lykke med det hele!
De bedste hilsner
Juni fra Cyberhus