er jeg dum
brevkassespørgsmål af
linnea
12 år
Hej jeg er en pige på 12, jeg er meget moden af min alder så folk tror tit jeg er 16+
i lørdags var jeg til en min venindes søsters fest/konfirmation med min veninde som ogs er meget moden, der var 2 drenge for vores skole ( 9 klasse ) hendes søsters klasse. hun ville så ik have at vi var sammen med drengene fra hendes klasse. noget tid efter sad mig og min veninde ude på en fodboldbane i mørke væk fra de andre og så kom de 2 drenge løbene ud til os, vi begynder så at snakke med dem de sagde jeg var lækker og de godt ku mig, det blev så til at jeg kyssede jeg dem begge (det var mit første kys det var nok heller ik så godt men ) så begynde vi at snak om sex det ska lige siges jeg er jomfru men vil gerne have sex. problemet er bar vis der er nogle der finder ud af det, så ka de bliver straffet. og hendes søster bliver så sur på ogs alle, men min mor kom inden der skete noget men er lidt trist over det.
men ska jeg så have sex med dem eller er det for dumt, og har ogs et andet problem tror min veninde hun blev lidt jaloux da jeg kyssede de der drenge for de vil kun kys mig, så hun sagde her senere at det så mærkeligt ud da jeg kyssede dem og festen var blevet endnu vildere efter jeg gik hun prøver altid at nedgøre mig , hader min mor nogle gange

Svar:
Hej Linnea,
Jeg kan godt forstå, at sex og drenge er noget af det, du tænker på. Du har en alder, hvor der sker meget nyt med kroppen, og derfor er helt almindeligt, at du tænker på at skulle have sex på et tidspunkt. Men samtidig er du stadig meget ung, selvom du selv skriver, at du er moden af din alder. Derfor er der nogle ting, jeg bliver nødt til at fortælle dig om, inden jeg giver dig mine gode råd til, hvad du kan gøre i din situation.
Du skriver, at drengene kan blive straffet, hvis I har sex. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at der et sted i loven står, at man skal være 15 år for at have sex med andre, og for at andre må have sex med en selv. Det betyder, at man som hovedregel bør være 15 år, før man begynder at have sex. Jeg er usikker på, om drengene, du hentyder til, er 15 år eller ældre. Hvis de er det, vil de godt kunne blive straffet for at have sex med dig.
Når det så er sagt, så er loven om den seksuelle lavalder til for at beskytte børn og unge mennesker fra at føle sig presset til at have sex med andre, som er ældre end en selv. Derfor kan man egentlig godt have sex med en, som er jævnaldrende med en selv, hvis begge har lyst til det - selvom begge er under 15 år - uden nødvendigvis at blive straffet for det. Det er vigtigt, at der er tale om sex med en jævnaldrende, fordi aldersforskellen kan have stor betydning for, hvor klar man føler sig til at have sex, og for hvor stor erfaring man har med at have sex. Det er forskelligt fra person til person, hvornår man føler sig klar til at have sex, og der er ikke noget der mere rigtigt end andet. Men hvis aldersforskellen er stor, er der nogle gange risiko for, at man kan komme til at føle sig presset til at have sex, selvom man ikke har lyst til det.
Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig omkring sex. Men samtidig kan jeg også godt være bekymret for din unge alder. Når man er ung, kan man hurtigere føle sig presset til at gøre ting, man måske ikke helt har lyst til, fordi man ikke er moden eller erfaren nok til at sige fra. Man kan også nemmere komme til at bukke under for pres eller gruppepres, fx hvis andre forventer af en, at man "er med på den". Derfor synes jeg heller ikke, at det er en særligt god idé at have sex i din alder, hvis du ikke føler dig helt klar endnu. Og jeg synes ikke, at du skal have sex, medmindre du selv har lyst til det - heller ikke fordi det kunne være lidt sejt at have gjort, eller fordi andre gerne vil have sex med dig. Det er dit eget valg, hvornår du er klar, og det er altid okay at sige nej til sex.
Hvis du stadig er meget nysgerrig på sex og din krop, vil jeg foreslå dig, at du kan prøve onani - hvis ikke du allerede har prøvet det. Onani er en god måde at lære sin krop at kende på og finde ud af, hvad man synes er rart. Du kan evt. læse om onani for piger her.
I forhold til din veninde kan det være svært at sige om hun blev jaloux. Det kan også være, at din veninde måske blev ked af, at hun ikke fik nogle kys? I har begge en alder, hvor man kan komme til at sammenligne sig meget med andre, og hvor man meget gerne vil passe ind. Det kan være, at hun følte sig udenfor? Hvis det er noget du går og tænker meget over, synes jeg, du skal prøve at spørge din veninde. Det kan også være, at der slet ikke er noget galt?
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærligst Anja fra Cyberhus