problemer i venskabet
brevkassespørgsmål af
josephine
13 år
hej brevkasse jeg har et spørgsmål eller mere af at jeg ville have nogen at snakke med men jeg ved ikke lige hvem jeg skal gå til for jeg ville ikke lige skrive til børne telefonen igen da min mor kan se det men jeg ville høre om der er nogen der ved hvad jeg skal gør. mig og min veninde har været venner i mere end 4 år og vi har altid haft et godt venskab men jeg føler at hun ikke ville snakke med mig mere da hun hele tiden går hen og snakke med nogle piger der bare har såret mig virkelig hårdt og det har de også ved hende men hun vil nærmest aldrig snakke med mig mere og når hun gør snakker hun altid med den der stemme der siger at hun bare ikke magter mig mere. hun snakker og griner og fortæller hvad der er sket med min far og hun ved godt at jeg ikke ville have at det kommer ud til nogen for når først det kommer ud til nogen så kommer det ud til hele min klasse og så fortæller de det til deres forældre og så ender jeg med at snakke med kommunen efter at jeg næsten lige er kommer af med dem efter 12 år. så jeg vil bare høre om der er nogen der ved hvad jeg skal gøre om jeg bare skal afslutte vores venskab eller om jeg skal snakke med hende om det? VH josephine

Svar:
Hej Josephine
Det lyder som en enormt svær situation at stå i for dig, og jeg kan godt forstå, hvis du er ked af det og fortvivlet. Derfor er jeg glad for, at du har mod på at skrive til os her i brevkassen, så vi kan hjælpe dig. Som jeg ser det, er der lidt forskellige ting på spil i dit spørgsmål, og det vil jeg komme ind på her nedenunder.
For det første føler du, at din veninde ikke rigtigt gider dig mere. Det kan være rigtigt ubehageligt at gå rundt med sådan en følelse af, at man er ved at miste en veninde. Det kan være svært at sætte ord på den eller handle på den, og derfor kan man hurtigt komme til at føle sig alene med den. Derfor er det helt okay at være ked af det.
Samtidig jeg kommer også til at tænke på, om din veninde direkte har sagt til dig, at hun er træt af dig - eller om det er noget, du selv er kommet frem til? Som jeg læser det, du skriver, lyder det mest som det sidste? Derfor tænker jeg også, at du måske ikke kan være 100 procent sikker på, at det er sådan hun har det. Du har måske selv prøvet, at noget, du gjorde eller sagde, blev misforstået? Måske er det også sådan her? Det kan du nok kun finde ud af ved at spørge hende om det.
For det andet oplever du, at din veninde er begyndt at hænge ud med nogle piger, som har såret dig - og at hun faktisk fortæller nogle af dine hemmeligheder videre. Derfor tænker jeg også, at du skal overveje, om hun er en, du har lyst til at fortsætte med at være venner med. Der kan være mange grunde til, at hun har sagt din hemmelighed videre. Det kan være, at hun gerne ville spille smart overfor de andre piger? Eller det kan være, at hun ikke længere er til at stole på? Men uanset hvad årsagen er, kan det være svært at få den tillid tilbage, som var.
Du kan prøve at spørge dig selv om, om du stadig føler dig tryg nok ved hende til, at du har lyst til at dele nye hemmeligheder med hende? Og hvis ikke: Hvad er der så tilbage af jeres venskab, som er værd at holde fast i? Det kan være svært at bryde med en veninde, som man måske stadig holder af. Men samtidig giver det også plads til nye veninder, som gerne vil en det bedste!
Jeg tror, at den bedste løsning på dit problem vil være, hvis du har mod på at tale med din veninde om, hvordan du har det med jeres venskab lige nu. Og måske være nysgerrig på, hvordan din veninde har det med jeres venskab? Det er sådan, at man i et venskab helst skal have nogenlunde lige meget taletid. Men nogle gange fylder den ene person mere og andre gange den anden. det kan være, at der er sket noget nyt, som man har brug for at tale om.
Du skriver, at der er sket noget med din far, og at du har snakket med kommunen. Det får mig til at tænke, at der er sket en stor og måske voldsom forandring i dit liv på et tidspunkt. Det kan være, at forandringen faktisk ændrede dit liv? Måske er det noget, som også har fyldt meget i jeres venskab, hvis du har talt med hende om det? Og måske har det fyldt så meget, at din veninde måske ikke har følt, at der var plads til hende også? Det betyder ikke, at du har gjort noget som helst galt i jeres venskab, eller at du skal fylde mindre! Men hvis man hele tiden er den, som lytter, og dermed ikke selv får fortalt om sine egne problemer, så kan man hurtigt blive drænet af venskabet fremfor glad af det. Jeg ved ikke, om det er sådan, din veninde har det. Men måske kan du være nysgerrig på det? Og om ikke andet kan det måske være en måde at starte en samtale med din veninde om jeres venskab?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at vende det hele med en af vores rådgivere, er du meget velkommen til at sende os en SMS på 25 80 60 60. Jeg sender en stor krammer i din retning!
De bedste hilsner
Marie