Jeg har det svært
brevkassespørgsmål af
Adrian
14 år
Hej jeg er en ung kommunist og jeg skriver her indtil fordi jeg altid blevet mobbet med min røde Holding og min mor vil ik ha at jeg skal gå ad den kommunistiske vej og vi skændes meget tit om forskælig ting og det gør mig virklig ked af det min store bror på snart 19 er den eneste jeg kan rigtige tale med jeg ik rigtig mange venner og har tænkt over at melde mig til det røde hus og prøve at nogle venner der og måske finde en ny kæreste mig og x slog op efter politik begynde at fylde ret meget for mig og sidden har jeg ik haft noget held med at finde venner eller kæreste så jeg pænt meget alen. Så jeg spørg om hjælp fra jer har nogle gode råd eller noget

Svar:
Hej Adrian,
Det er ikke spor rart at føle sig ensom og alene, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil prøve at finde nogle venner og måske også en ny kæreste.
Når man skal finde nye venner er det en god idé at prøve at møde nogen, der har de samme interesser som én selv. Fordi så er man fra starten sikker på, at man har noget at være fælles om. Man kan for eksempel melde sig til en fritidsaktivitet eller melde sig ind i en forening. Jeg kender ikke Det Røde Hus, men ud fra navnet gætter jeg på, at det er en politisk forening, med de samme overbevisninger og holdninger som dig. Det tror jeg vil være et rigtig godt sted for dig at komme, netop fordi det vil være et sted hvor der er andre, der har de samme interesser som dig, og som interesserer sig ligeså meget for politik som du gør. Og det er et godt udgangspunkt for at danne nye venskaber.
Det er godt at høre, at du har et godt forhold til din storebror, og at I taler godt sammen. Måske kan han hjælpe dig med at tale med din mor? Når jeg læser dit brev får jeg nemlig indtrykket af, at du gerne vil snakke med din mor, men at I har svært ved at forstå hinanden, og derfor let kommer op at skændes. Her tænker jeg din storebror kan hjælpe, og kan fungere som en slags "oversætter", så I bliver bedre til at lytte til og forstå hvad det er hinanden siger. For når man forstår hinanden er det langt lettere at snakke sammen uden at komme op at skændes. Det er ikke det samme som at man er enige med hinanden. Men man er som oftest bedre i stand til at lytte til hinanden.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv