Jeg føler ikke længere min læge lytter til mig
brevkassespørgsmål af
Amy
24 år
Hej Cyberhus. Jeg er en 24 årige ung kvinde, der desværre er født med forkorte akillessener i begge fødderne, hvilket gennem årene har resulteret i at jeg har haft utallige forstuninger af begge mine ankler. Mine dorældre har gennem mine teenage år råbt og skreget for at får sundhedsvæsnet til at forlænge dem. Men hver gang er de blevet afvist med besked om at det blot var vokseværk, og nu hvor jeg har rundet de 24 år forlænger man dem ikke længere, hvilket har resulteret i at jeg i min meget unge alder og de utallige forstuninger af mine fødder, har udviklet slidgigt I begge mine fødder...... Ekstrem tidligt i følge lægen på den ortopædkirurgisk afdeling jeg nu er tilknyttet. Jeg gennemgik tilbage i 2022 i en alder af kun 22 år, en stivgørende operation af to led i min venstre fod. Operationen gik som den skulle. Jeg var på krykker i 8 uger, og alt gik som det skulle. Desværre gik metallet hen og knækkede efter kun 3 måneder. Jeg blev derfor reopereret efter en kort periode på 2 måneders vente tid Igen forgik alt som det skulle og jeg var tilbage på fuldtid på mit arbejde efter ca 5 måneder. Min læge havde ved første undersøgelse fortalt mig at der måske var en mulighed for at jeg også kunne have slidgigt i min højre fod, og efter en helingsperiode af den venstre fod for at være sikker på at reoperationen holdte, fik jeg scannet min højre fod som også viste moderat slidgigt af de samme 2 led som var berørt i den venstre fod. Min læge tilbød at udføre samme stivgørende operation af højre fod, hvilket jeg gennemgik i starten af februar i år. Men denne gang har der ikke været andet end problemer, siden tidspunket for min indlaggelse til operation. Jeg går nu med en følelse af at mine læge denne gang ikke rigtigt lytter til mig på samme måde som første gang. Jeg har denne gang haft og har stadigvæk enorme smerter. Når man får foretaget denne operation som jeg har gennemgået, skal man under normale omstændigheder have foden holdene i en 90 grader position, de første 4 uger med gips uden støtte og de rest 4 uger enten med gips eller støvle. Jeg har pga de enorme smerte ikke haft muligheden for at den blev holdt i den position denne gang. Selvom jeg har snakket med lægen flere gange om problemerne, så har det stadigvæk efterladt mig med en følelse af at han ikke rigtig har ville lytte til mig, og hver gang sådan lidt har forsøgt at skubbe problemerne til siden ved at sige at han ikke kan gøre mere. Så jeg håber lidt at i kan give mig et råd til hvad jeg skal gøre. Jeg har under hele forløbet af min venstre god været glad for ham og jeg har hele tiden haft følelsen af at han lyttede til hvad jeg havde at sige, for at gøre mit forløb til en god oplevelse. Men denne gang er det som om han pludselig har ændret sig. Men ændringen er først opstået efter problemerne i forbindelse med operationen af højre fod er opstået. Jeg håber i kan hjælpe mig med et bud på hvad jeg skal gøre, da jeg denne gang er meget forvirret, da forløbet har været så meget anderledes. Mvh Amy

Svar:
Kære Amy
Det lyder som et langt og hårdt forløb, du har været igennem. Det må være svært, at det ikke bare lige gik, som du forventede efter første forløb.
Som jeg læser dit brev er den kirugiske behandling nu overstået Og derved er kirurgens arbejde jo overstået. Det kan være derfor kontakten føles anderledes, der kan jo være mange grunde, som jeg ikke kender til.
Dog er der ingen tvivl om, at din krop generelt kender rigtigt godt til smerte. Både fra før dine operationer og nu her med nr.  3 operation. Det kan meget vel være, at din krop er blevet ekstra følsom for smerte Også selvom der ikke er noget kirurgen kan finde, der er fysisk galt.
Derfor er fysioterapi, altså genoptræning, under relevant smertedække meget vigtigt. Det kan også være relevant at snakke med en psykolog, der har særligt kendskab til smertebehandling.
Hvordan det nemmest lader sig gøre, er svært for mig, at vejlede i. Et forslag kan være, at kontakte din praktiserende læge, der forhåbentligt kan vejlede dig videre. Evt. henvise til en smerteklinik, hvis det er smerterne, der fylder mest.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Eva