Hjertebanken (af mangel på bedre beskrivelse)
brevkassespørgsmål af
Nanna
21 år
Hej Cyberhus Jeg har op til flere gange oplevet, at jeg har fået hjertebanken, altså mit hjerte har ikke ville sætte farten ned igen, samtidig med det fik jeg ondt i højre arm. (Det er heldigvis et stykke tid siden sidst). Det gik over af sig selv efter 5-6 minutter, hvor jeg havde siddet og prøve at slappe af, med hvis jeg så prøvede at gå eller bevæge mig 5-10 efter der var kommet ro på igen, så fik jeg et nyt ”anfald”, dog ikke så slemt som det første. Når jeg så sidder og slapper af (eller prøver på det), så er det som om mit hjerte nogle gange springer et par slag over og så i stedet giver 2-3 ekstra hårde slag, hvor efter det så igen banker hurtigt, inden det så finder tilbage til en normal rytme. Den første gang jeg oplevede, var da jeg var på hen til min skole, hvor jeg startede med at have ondt i armen, hvor efter jeg så mærkede at mit hjerte arbejdede på højtryk. Andre gange har det været efter jeg har været fysisk aktiv. Har du/i nogle bud på hvad det kan være? Burde jeg gå til lægen eller? Hilsen Nanna

Svar:
Kære Nanna
Tak for din besked.
Det kunne umiddelbart godt lyde som om at dit hjerte ind imellem slår nogle lidt uventede ekstra slag, hvilket kan gøre en utilpas. Vores hjerter slår i en fast rytme, men derudover er det helt normalt at der kan opstå ekstra slag, også kaldet ekstrasystoler, ind over hjertets normale rytme. Det opleves for mange som at hjerte "springer et slag over" eller slår meget kraftigt pludseligt. Dette fænomen er helt ufarligt. Dog beskriver du også at du kan have op til 5-10 min med følelsen af hjertebanken og utilpashed og at du kunne fremprovokere endnu et tilfælde kort efter. Det behøver ikke at betyde at dit hjerte fejler noget, men jeg synes godt at du kan tale med din egen læge om det, og høre om de vil undersøge dig. Det er meget usandsynligt at du skulle fejle noget med dit hjerte, når du er så ung, men sjældent kan hjertet slå over i en anden uhensigtmæssig rytme kortvarigt, for så at slå tilbage i sin normale rytme og det kan kræve behandling. Hold endelig øje med om du skulle få flere anfald, men lad vær med at bekymre dig for meget. Kontakt din læge, evt. ved en tlf.konsultation en morgen og fortæl om din oplevelse og så læg en plan derfra.
Jeg håber det gav dig lidt svar.
MVH Line