Min veninde ringer flere gange om dagen
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hejsa. Jeg har en veninde, som jeg virkelig holder af og virkelig sætter pris på. Her på det sidste er hun dog blevet for meget. Hun er flyttet hjemmefra og derfor ses vi ikke ligeså ofte. Det har resulteret i, at vi ofte har snakket i telefon, hvis jeg ikke er blevet kaldt på arbejde og hun ikke har været i skole. Jeg har for en månedstid siden fået nyt arbejde, hvor jeg arbejder en fuldtidsstilling og derfor er der ikke tid og overskud på samme måde, til at snakke i telefon flere gange om ugen. Det har min veninde ikke forstået, dog er det faktisk blevet en hel del værre. Hun ringer op til flere gange om dagen, på alle tænkelige tidspunkter. Hvis det er weekend, kan hun finde på at ringe så snart jeg viser mig online et sted om morgenen. Hun har min lokation, så hun ringer også ofte når hun kan se at jeg er hjemme fra arbejde. Nu er hun begyndt på, at ringe flere steder efter hinanden, hvis jeg ikke tager den det første sted. Dette gør hun flere gange om dagen. Hun ringer også selvom hun ved, at jeg ikke er hjemme. Det er utroligt frusterende, da jeg føler mig overvåget og klemt. Hvis jeg har overnattet ude og ikke er hjemme på det tidspunkt hun vil snakke, så kan jeg få en besked lignende den her “omg er du der stadig?!” Det er utrolig frusterende. Hun kan også godt finde på at ringe, hvor vi snakker i 2 timer, for så at ringe 3 timer senere når hun er hjemme fra arbejde. For når vi snakker, så er det i flere timer. Og det meste af tiden, er det ikke noget vigtigt eller spændende. Mine andre veninder er blevet forstyrret af det og min familie. Jeg er begyndt at finde på undskyldninger, for hun forstår ikke, at man ikke har overskud til at snakke i telefon i flere timer. Hvad skal jeg gøre? Jeg holder rigtigt meget af hende og vil ikke miste hende som veninde, men kan ikke blive ved med det her. Hilsen en frustreret pige

Svar:
Kære søde du.
Hvor er det godt at du har taget dig tid til at skrive ind til brevkassen, det er rigtig sejt og stærkt især når du sidder med sådan et stort problem.
Når jeg læser dit brev kan jeg godt mærke du virkelig føler dig udfordret og presset med hensyn til din veninde. Jeg vil starte med at sige, at det er helt okay at sætte grænser og sige fra hvis du syntes din veninde er for meget. Jeg ved det sikkert er svært når du nu holder så meget af hende og heller ikke vil såre hendes følelser, men du er også nød til at tænke på dig selv i det her, hvis du ikke får sagt fra ender det måske med flere konflikter i venskabet eller du vil gå rundt med en undertrykt vrede.
Jeg vil foreslå du tager en god snak med din veninde om alt det her. Kommunikation er nøglen i sådan en situation, så kommuniker ærligt med din veninde om dine følelser, behov og tanker. Du kan fx have en åben samtale med hende hvor du forklarer, hvordan hendes mange opkald påvirker dig negativt. Om du vil tage den med hende i telefonen næste gang hun ringer, om du vil sige det over en besked eller måske mødes med hende og sige det der, handler både om hvad du er mest tryk ved.
I bund og grund syntes jeg du skal forsøge at finde en god balance, hvor I stadig kan opretholde jeres venskab på en sund og konstruktiv måde, hvor du fx har lov til at være dig selv, og har tid til dine egne behov, men aftal evt også med din veninde et tidspunkt hvor det er okay at ringe sammen. Det kan måske også være en ide at høre hvorfor hun har så meget brug for at snakke i telefon: måske føler hun sig ensom? Måske giver det hende noget tryghed at snakke med dig? Måske har hun bare et stort behov for at fortælle om sin dag? Der kan være rigtig mange muligheder, og en måde at finde ud af det på er ved at spørge hende direkte, men naturligvis på en ordentlig måde. Det er også vigtigt du lytter til din veninde i alt det her og hører hendes side af sagen. Jeg tænker at hun vil være villig til at lytte til dig, hvis hun oplever at du lytter til hende, og det er bare vigtigt man kan prøve at se tingene fra hinandens perspektiv.
Det kan måske være brugbart at foreslå alternative måder at holde kontakten på, som fx beskeder eller som nævnt tidligere kan i have planlagte telefonsamtaler på bestemte tidspunkter, der passer bedre ind i din tidsplan.
Jeg vil runde mit skriv af med at understrege, at det er okay at sige fra, selv overfor en rigtig god veninde, og hvis hun også syntes ligeså meget om dig vil hun sikkert også forstå du har andre ting at tænke på end lige at snakke i telefon med hende. Det er muligt hun måske kan blive sur når du bringer det op. Hvis hun gør, skal du måske gøre det virkelig tydeligt, at du stadig holder af hende, og stadig vil snakke med hende, bare ikke heletiden, nævn evt nogen af de løsninger jeg skrev foroven.
Håber mit svar kan hjælpe dig, og jeg vil ønske dig al held og lykke fremover.
Venlig hilsen Kylie.