Jeg får stiv pik fleger gange om dagen
brevkassespørgsmål af
Villads
13 år
Hej jeg hedder villads og hvar dag for jeg stiv pik ud af det blå. Og jeg hved ikke hvorfor, jeg kan få det på alle tidspunkter om dagen. Og når jeg for det, så tænker jeg ikke på sex. Skal jeg gå til lægen ?eller sige det til mine forældre og hvordan skulle jeg sige det til dem.

Svar:
Kære Villads
Tusind tak for dit brev og for at skrive så ærligt om noget, der kan føles både forvirrende og måske lidt grænseoverskridende. Det kræver mod at stille det her spørgsmål, og du er langt fra den eneste, der oplever det, du beskriver.
Når du fortæller, at du får stiv pik uden nogen særlig grund og uden at tænke på sex, så er det faktisk helt normalt. Kroppen kan reagere sådan, især i puberteten, hvor der sker rigtig mange forandringer med både kroppen og hormonerne. Erekti­oner kan komme, selvom man ikke er opstemt eller tænker på noget frækt. Nogle gange sker det bare, fordi kroppen udvikler sig, og blodet strømmer til af sig selv. Det kan ske i skolen, derhjemme, eller mens man sidder stille og ikke laver noget særligt. Det er ikke et tegn på, at der er noget galt med dig.
Du spørger, om du skal gå til lægen, og ud fra det du beskriver, lyder det ikke som noget, der kræver et lægebesøg. Det her er en helt almindelig del af at være i puberteten og at have en krop, der er ved at udvikle sig. Erekti­oner kommer og går, og det er en måde, kroppen viser, at alt fungerer, som det skal.
Det er også helt forståeligt, at du er i tvivl om, om du skal sige det til dine forældre. Mange synes, det kan være lidt pinligt at tale om sådan noget med mor eller far, og det giver god mening, at du helst vil undgå det. Men hvis du går og bliver bekymret, kan det faktisk være en lettelse at dele det med dem. Du behøver ikke sige det hele direkte eller i detaljer. Du kan for eksempel sige noget i stil med: “Der er noget med min krop, som jeg ikke helt forstår, og jeg er lidt i tvivl, om det er normalt.” Så kan dine forældre hjælpe dig videre, og du bestemmer selv, hvor meget du vil fortælle. Nogle gange hjælper det bare at sige lidt, og så føles det ikke helt så akavet alligevel.
Men du skal vide, at det du oplever, er noget helt almindeligt. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig. Tværtimod er det bare kroppen, der fungerer, som den skal. Du er ikke alene om det, og det går helt sikkert over tid, når kroppen finder mere ro i de forandringer, du er i gang med. Jeg håber du kan finde ro med mit svar og jeg ønsker dig det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper