tristan på 12
brevkassespørgsmål af
tristan
12 år
hej må en på 12 år have sex med en på 13 eller 14 og fordi på tiktok har jeg set en der er 14 som har haft sex med en på 15 og de var nøgne og jeg spøger om jeg os må have sex med en på samme alder

Svar:
Hej Tristan,
Jeg tillader mig at gøre mit svar kort. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at en person over 18 ikke må have sex med en person under 15.  Den seksuelle lavalder er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod at blive udnyttet seksuelt af voksne. Men det betyder altså også, at det ikke er ulovligt for to personer, som begge er under 15 år, at have sex med hinanden. Når det er sagt, kan du sagtens tage det stille og roligt, ca halvdelen af danske unge har prøvet at have sex første gang, når de er ca.16 år.
Du nævner, at du har set en video på tiktok, hvor der er nogle som har sex. Der kan jeg ikke lade være med, at nævne at disse type videoer ikke er tiltænkt til tiktok og at man desværre ikke har en mulighed for at fravælge, hvilke typer af videoer man ikke ønsker at se. Derfor er det vigtigt at sige, hvis du ser noget du ikke bryder dig om, er det vigtigt at du snakker med en voksen om det.
Håber du kan bruge mit svar.
Vh. Anja