Jeg er usikker på min sexualitet
brevkassespørgsmål af
Niels Christian
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år og jeg er meget usikker på min sexualitet når jeg nu en gang ser porno er det der tænder mig ikke piger men drenge og vil rigtig gerne høre om det er normalt eller om jeg bare er mærkelig:c

Svar:
Kære Niels Christian,
Bare rolig, det er helt normalt, og du er på ingen måde mærkelig. Langt de fleste har flere forskellige ting, de tænder på. Både ting, de godt kunne tænke sig at gøre i virkeligheden, men også ting, de aldrig kunne drømme om at føre ud i livet.
Jeg kan dog godt forstå, at det kan gøre dig forvirret omkring din seksualitet. For hvad betyder det lige, at du tænder på drenge, og ikke piger, når du ser porno? Faktisk kan det betyde flere forskellige ting. Det kan betyde, at du er homoseksuel, det kan betyde, at du er biseksuel, det kan betyde at du er heteroseksuel og det kan betyde, at du har en helt fjerde seksualitet. Og der er ikke noget i vejen med nogen af delene.
Rigtig mange bruger en del af deres teenageår på at udforske sig selv og deres seksualitet. Mange har homoseksuelle oplevelser og fantasier, og gør sig homoseksuelle erfaringer, uden det nødvendigvis betyder, at de er homo- eller biseksuelle. For nogle viser det sig, at det er mennesker af samme køn som dem selv som de bliver ved med at tænde på og være tiltrukket af. For andre bliver det ved fantasien og ved nogle få oplevelser, som er med til at gøre dem klogere på, hvad og hvem de tænder på og er tiltrukket af.
Uanset ens eget køn er der altså intet i vejen med at tænde på fyre, og man kan som dreng sagtens tænde på fyren i en pornofilm, uden det behøver at betyde, at man er homo- eller biseksuel.
Jeg håber det har givet dig svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Siv