Er jeg kommet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Jeg skriver fordi jeg er meget i tvivl om, om jeg kommer når jeg onanerer. Det skal først lige siges, at jeg først lige for nylig er begyndt at onanere sådan hyppigt og ordenligt. Jeg har heller aldrig rigtig før udforsket min seksualitet, eller syntes at sex har været specielt interessant. Jeg er desuden heller aldrig kommet (tror jeg) - men jeg har dog prøvet at være, hvad jeg tror er, meget tæt på. Men når jeg har gjort det selv tidligere er det som om at følelsen er for intens og jeg bliver nødt til at stoppe. Jeg ved ikke helt hvorfor. Måske er det fordi jeg er forholdsvis ny til følelsen af en orgasme eller også er jeg måske bare vildt sensitiv? For nylig har jeg dog købt en vibrator som er helt sindssygt god. Jeg har aldrig prøvet noget lignende, men jeg er meget i tvivl om, om jeg kommer. Hvordan ved man om man er kommet? Fx. I dag brugte jeg den og meget kort tid efter fik jeg en virkelig dejlig følelse i hele kroppen, og jeg stoppede derefter, men jeg have ikke en sådan “færdig”-følelse i kroppen, eller sådan helt tilfredsstillende føltes det ikke. Jeg var i tvivl om, om “det var dét” eller hvad man vil sige, så jeg prøvede igen, men der var jeg slet ikke liderlig eller tændt længere, og jeg ved ikke om det er en indikation på at jeg allerede var kommet? Håber i kan hjælpe Mange tak

Svar:
Kære unge kvinde på 21
Hvor er det fedt at du skriver til os og spørger lidt til råds. Det er et ret spændende spørgsmål.
At du er ældre da du først sådan rigtigt er begyndt at udforske din seksualitet er der ikke noget forkert i. Det er meget forskelligt hvornår man føler sig klar til det. Nogle er bare noget ældre, før de sådan for alvor får trangen eller lysten til det.
Jeg forstår godt din tvivl, for det med orgasmer er mere indviklet end bare som så. Op til en orgasme sker der nogle meget tydelige ændringer i kroppen. Musklerne trækker sig sammen og man spænder i hele underlivet. Vejrtrækningen bliver ofte mere hurtig og tung. Pulsen stiger, og hjernen begynder at modtage nydelsessignaler.
Du skriver at du er i tvivl om du har fået en orgasme, er kommet. Samtidig beskriver du ogå at følelsen er for intens, at d er nødt til at stoppe. Det er netop sådan det oftest er, når det hele kuliminerer og orgasmen er tæt på. På et tidspunkt bliver det meget intenst og det kan være enormt svært at slippe, men det er lige præcis her det er vigtigt at slippe følelsen og give dig selv lov til at nyde følelsen og slappe af igen.
Derudover er vores kroppe også forskellige, nogle er meget mere sensitive end andre. Orgasmerne kan være meget forskellige i intensisteten. Nogle gange er den meget intens. Andre gange mindre intens. Det hænger oftest sammen med, hvor tændt man er undervejs i det.
Ofte er det nemlig også som du beskriver, når først man er kommet, er kroppen ofte helt afslappet og træt efterfølgende, og ikke længere liderlig på samme måde. Nogle kvinder kan nemt komme flere gange i træk, og nogle kvinder kan ikke holde til det.
Så ud fra det du beskriver, lyder det helt normalt, og som at du har fået en form for orgasme flere gange. Men jeg kan sagtens forstå at du kan blive i tvivl. Lige nu tænker jeg at du gør det helt rigtige. Du udforsker din krop, lærer den at kende og hvad du kan lide og ikke lide. Det gør det langt lettere for dig, når du en dag får lyst til at have samleje.
Jeg håber svaret hjalp dig lidt på vej, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan med fordel også prøve at kigge på www.sexlinien.dk hvor du også kan få svar på en masse spørgsmål om sex osv