Jeg er ufattelig forelsket i Jake Gyllenhaal.
brevkassespørgsmål af
C
14 år
Jeg ved godt titlen lyder som en joke, men det meget seriøst. Han er så lækker. Jeg tror det fordi han er lidt meget ældre at han er sådan extra sexy. Jeg tænker på at sut hans pik nogen gange. Er det normalt at have så stærke føelser for nogen som ikke ved jeg findes?

Svar:
Kære C.
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg skal prøve at besvare dit spørgsmål så godt som jeg kan.
Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt at have stærke følelser og fantasier om kendte personer som fx Jake Gyllenhaal. Mange mennesker (især teenagere) oplever lignende følelser for skuespillere, musikere, og andre kendte. Disse følelser kan være stærke, og det er ikke usædvanligt at finde en kendt person meget attraktiv på grund af deres udseende, karisma, eller de roller, de spiller i film.
Det er dog vigtigt at huske på, at disse følelser ofte er baseret på en romantisk version af personen, og dette er ofte fordi vi kun ser dem gennem medierne og ikke kender dem personligt- Jake Gyllenhaal er måske en særlig karakter i film, men du ved jo ikke hvordan han er som privat person, og selv hvis du gjorde ville der nok komme problemer hvis en 43-årige fx datede en 14-årig 😅.
Med det sagt er det at have fantasier og dagdrømme om en kendt person en normal del af teenageårene (jeg har også selv haft det som dig i din alder), du er jo ved at udforske dine følelser og seksualitet. Måske kunme det være en ide at snakke med en god veninde om den slags følelser, måske har de også selv et celeb-crush på en?
Det er altid dejligt at have nogen at snakke med og høre deres mening om tingene, og så længe det ikke påvirker din dagligdag eller dit forhold til andre så behøver du ikke bekymre dig for meget. Somsagt det er helt normalt i teenageårene man kan have stærke følelser for en ældre kendt person, bare det ikke overtager hele dit liv og bliver en besættelse, men det fornemmer jeg ikke det er i dit tilfælde.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt og jeg vil ønske dig en rigtig god sommer.
Venlig hilsen Kylie.