Jeg er så trist...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er en pige på 13 år. Jeg er virkelig trist, for det meste ved jeg ikke hvorfor. Min far er alkoholiker, så jeg må ikke se ham for min mor. Jeg vil heller ikke se ham for han har skuffet mig et utal af gange. Jeg føler somom der ikke er nogen der forstår mig rigtigt, somom jeg er helt alene om det. Jeg ved godt at der er mange andre der har det værere end mig. Min mor har prøvet så meget, men der er ikke noget der virker. Jeg kan ikke rigtig sove om natten, fordi jeg tænker og tænker uden rigtigt at vide hvad jeg i grunden tænker over. Jeg føler ikke at min far overhovedet prøver på at stoppe, min mor siger han elsker mig, men hvis han gjorde ville han gøre mere for at kunne få lov til at se mig igen. Jeg har tre søskende så min mor har jo også andet at se til end mig. Jeg elsker dyr, så min mor har givet mig to fugle som jeg har haft i halvandet år nu, jeg elsker dem så højt, det hjalp også i starten men nu er det vendt tilbage igen. I sidste uge fik jeg en skægagame som jeg allerede elsker vildt meget. Hvis jeg ikke havde haft nogle dyr var jeg gået helt ned. Jeg ved ikke om jeg kan holde det ud meget længere, det har stået på ligesiden jeg var otte-ni år. Hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Det er jeg ked af at høre og jeg kan godt forstå, at det ikke er sjovt, at din far drikker og at du ikke kan sove om natten. Selvom det er rigtigt, at der også er andre, der har det svært, så skal du slet ikke tænke, at du ikke har behov for støtte og trøst. Det er rigtig vigtigt, at du passer på dig selv og siger til, når du har brug for hjælp. Derfor er det rigtig fint, at du skriver herinde.
Hvor lyder det dejligt, at du har nogle søde dyr, som du holder meget af. Når man har det svært, er det rigtig vigtigt at holde fast i de ting, der gør en glad. Og det kan jeg forstå, at de her søde dyr gør. I forhold til din far, kan jeg godt forstå, at det er rigtig svært både at han er alkoholiker og at du ikke ser ham. Når man er afhængig af at drikke, kan det være helt vildt svært at lade være, selvom man godt ved, at man ikke burde. Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket om dine følelser og de følelser, du får, når din far drikker. Hos Tuba kan du gennem deres brevkasse eller chatrådgivning få hjælp til de ting, der er svære, når ens mor eller far drikker for meget. Det lyder også til, at din mor forsøger at gøre ting for at gøre dig glad som for eksempel at give dig dyr. Husk på at selvom du tænker, at hun også har travlt med dine søskende, så er det helt i orden at bede hende om hjælp og trøst, når du har brug for det. Jeg tænker også, at det kunne være rigtig fint, hvis du fik snakket med nogle om, hvordan du har det og hvordan vi kan få dig til at være mindre trist. Derfor synes jeg, at det kunne være super fint, hvis du kunne komme i chatten her på Cyberhus. Her er der en rådgiver, der vil snakke med dig om lige det, du har brug for at snakke om. Jeg tror, at det kunne være rigtig rart for dig at få snakket om de ting, der gør virkelig ondt. Når man får snakket om tingene, kan man få det bedre, fordi man ikke længere går med det hele selv.
Jeg ved, at det hele er rigtig svært lige nu. Men jeg håber, at du vil opsøge nogle, du kan snakke med og at du vil sørge for at fortælle din mor, når du har det rigtig skidt. Du kan godt få det godt igen og selvom mange ting er svære, så er der så mange gode ting også. For eksempel dine dyr, som du er så glade for og din mor, som bare vil have, at du er glad. Det hele skal nok blive godt igen og du skal nok få grund til at smile og grine. Bare husk at passe på dig selv og bede om hjælp, når du har brug for det. Alt held og lykke til dig.
Med venlig hilsen
Signe M.