Jeg er forvirret angående min kæreste
brevkassespørgsmål af
Hende den forvirret
23 år
Hej Jeg har fået en mega søde kæreste her i starten af året men jeg føler lidt at han's ord og handlinger ikke helt passer med hinanden De først 3 måneder var vi stort set sammen være dag og sov sammen og havde det mega fantastisk Men i starten af den her månede var vi ud og spise han kigger mig dybt i øjnene og siger: er du godt klar over hvor dejlig du er du er 80 % af det jeg ledet efter i en kvinde jeg drømmer om en dag at flytte sammen med dig og om nogle år at lave en familie med dig og så begyndte han at ramse op med alt det han godt kunne lide hved mig Men så gik der et par dag og pludselig vil han gerne bare være lidt alene i nogle dag og det var også fint med mig jeg vil gerne give ham plads Så kommer jeg hjem til ham og han virker bare ret sur jeg prøver at kommuniker med ham om der noget der går ham på eller om jeg har gjort noget forkert men svaret er bare nej jeg bare træt han tøet lidt op efter et par dag vi var ud og køre Motercykel en hel dag vi var sultne og fandt nået mad igen fortælle han hvor dejlig jeg er og han elsker alt vi laver sammen og han elsker bare det at vi kan sammen og det virket til alt var godt men så da det blev mandag igen ville han gerne igen være alene i et par dag jeg tænkte det virker lidt mærkeligt vi plejer næsten at være sammen være dag jeg spørger ham så har du været bange for at sige du gerne vil være alene han siger ja og så siger jeg til ham det skal du ikke være bange for at sige men jeg tog hjem og gave ham plads Så skriver jeg i torsdags om jeg må komme hjem til ham han skriver "Hvorfor?" og virket tøvende jeg skrev " hygge se film eller spille" han endt med at sige ja når jeg kommer hjem til ham virker han glad for at se mig men lige pludselig siger han så tager du så hjem imorgen og jeg var sådan lidt va.. Fordi vi havde tale om ting vi skulle i weekenden og jeg ender så med at sige hvis du vil havde det og så siger han nej jeg vil gerne havde du bliver og idag siger han at han følte sig presset da jeg spurgte ham om jeg måtte komme men jeg forstår ikke hvordan jeg presset ham jeg spurgte ham bare om jeg måtte komme og intet andet så spurgte jeg ham hvordan skal jeg så spøger om jeg må komme jeg kan jo ikke bare komme anstigende og så sagde han det kunne han godt se så skulle jeg spøger ham Men jeg forstår bare ikke han giver så meget udtryk for hvor dejlig jeg er og hans drømme men samme tid denne måned føler jeg bare han skubber mig længer og længer væk jeg har prøvet at kommunikere med ham for at finde ud af hvad det går ud på men jeg bliver på ingen måde klog på det men samme tid ligger han framtids planer med mig vi skal blandt andet til Sverige jeg er bare mega forvirret 😟 Jeg tror også bare jeg er bange og forvirret for mit sidste forhold var med en kvinde som vist sig at abejde som luder, ryge hash og tog kokain og mit forhold føre det var med en nacicist og endt med en politi anmeldelse Og jeg vil bare gerne havde det forhold jeg er i nu med en søde fyr bliver hved med at være fantastisk jeg forventer ikke han er sammen med mig døgnet 24/7 jeg har også sagt til ham selv om jeg er hos dig skal du gøre det du plejer om du vil ud og køre Motercykel med vennerne eller hvad det kan være og så siger han det hved han godt

Svar:
Hejsa.
Mange tak for din henvendelse. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Det er ikke en nem situation, som du står i.
Først vil jeg sige, at jeg synes at du virker som en rigtig god kæreste, der er god til at se og tage hensyn til din kærestes behov og bare det at du har skrevet herind, viser mig at du gerne vil gøre et stykke arbejde for at få jeres forhold til at fungere.
Det lyder dog til at I har nogle udfordringer med jeres kommunikation, der nogen gange gør at det er lidt svært at finde rundt i hvordan det egentligt går.
Det er heldigvis helt normalt at have udfordringer med kommunikationen i et forhold og det er noget de fleste kærestepar skal igennem. I er jo stadig et forholdsvis nyt kærestepar og det vil altid tage lidt tid før man får kommunikationen helt på plads. Jeg kender selv flere par, der har været sammen i over 20 år, hvor kommunikationen stadig kan drille.
Du beskriver, at din kæreste ofte giver udtryk for at han gerne vil være lidt alene. Det virker til, at han har svært ved helt at forklare hvorfor han gerne vil det. Jeg gætter på, at det er det der kan forvirre lidt? Specielt fordi I jo i starten af jeres forhold kunne være sammen nærmest hver dag uden, at han havde det behov.
Jeg kan jo ikke vide præcist, hvorfor han har det behov men jeg vil lige prøve at komme med nogle bud på nogle forklaringer og så kan du se, om nogen af dem kunne give mening:
* I starten af et forhold er man jo for det meste helt nyforelskede, og føler at man kan være sammen med hinanden for evigt og hvert eneste sekund. Man kan savne den anden efter bare et par timer væk fra hinanden, og det kan være svært at forestille sig at lave noget andet end bare at være sammen. Efter noget tid, typisk nogle måneder, begynder nyforelskelsen at falme lidt og det samme gør behovet for at skulle være sammen hvert eneste sekund. Man begynder måske lidt at savne nogle af de ting, man lavede før man blev forelsket og det er helt naturligt. Det kan være, at din kæreste ikke er helt så nyforelsket mere og at han er begyndt at savne sin alene tid? Det betyder overhovedet ikke, at han ikke elsker dig lige så meget som før, det betyder bare, at jeres forhold er på vej over i en anden fase. Hvis din nyforelskelse ikke helt er falmet på samme måde endnu, og du gerne vil være meget sammen med ham, kan det være svært for ham at forklare at han måske bare ikke har helt det samme behov for at være sammen hele tiden, fordi han er bange for at det kunne såre dine følelser.
* Du siger, at han gerne må gøre som han plejer at gøre derhjemme, også selvom du er der. Det er en rigtig fin tanke, men det er ikke sikkert at det er helt det samme for ham. Det kan f.eks. være lidt grænseoverskridende at tage ud og køre motorcykel med vennerne, mens man så har "efterladt" en alene derhjemme. Det kan også være, at han ikke helt på samme måde kan slappe af når I er sammen, som når han er alene. Det kan endda være, at vi er helt ude i at han er lidt introvert mens du er mere ekstrovert? Altså at han lader bedst op når, han bare er ham selv? Dette kunne igen give mening, hvis hans nyforelskelse er begyndt at falme lidt og jeres forhold er på vej i en ny fase for ham.
* Måske ved han slet ikke, hvorfor at han har et behov for at være alene?
Det kan være at grunden til, at han ikke helt kan sætte ord på hvorfor han skubber dig lidt væk, er at han ikke selv er helt klar over hvorfor han gør det. Han har måske en følelese af at blive lidt presset når i er for meget sammen, men samtidigt vil han ikke gøre dig ked af det, og derfor ender han selv med at være lidt trist og får måske udtrykt hans behov på en uheldig måde.
* Det kan være, at han er usikker på dig og derfor skubber dig lidt væk?
Du beskriver, at han flere gange har fortalt dig at du er rigtig dejlig og at han ser en god fremtid sammen med dig - er det noget, du også har sagt til ham? Hvis ikke, kunne han måske være bange for at du ikke helt har de samme følelser for ham, og så er der nogen der har en slags forsvarsmekanisme hvor de skubber folk væk.
Som sagt tidligere er det her jo bare nogle forslag til, hvorfor han gør som han gør, men der kan jo være mange andre grunde. Mit bedste råd er at få snakket om det hele på en eller anden måde. I kan jo altid sætte jer ned og bare snakke, men det kunne også være en mulighed at snakke om det lidt mere uformelt over f.eks. en gåtur eller et spil. I kan jo også dele det lidt op, så I ikke behøver at snakke om det hele på én gang. I har sikkert allerede prøvet at snakke om det før, men måske kan du bruge noget af det ovenstående i jeres næste samtale.
Hvis du ikke ser samtalen som en god mulighed, kan du skrive et brev eller en besked til ham hvor du forklarer dine tanker om det. Det kan i hvert fald være lettere at formulere sig på skrift, fordi man har tid til at tænke over hvordan man formulerer tingene og samtidig virker det måske ikke helt så konfronterende for ham.
Du kan også prøve at fortælle lidt om hvad dine behov i jeres forhold er. Hvordan ville det fungere bedst for dig? Hvad har du brug for at han gør, for at du ikke bliver forvirret?
Hvis det giver mening for jer, kan I prøve at lave nogle faste aftaler som I ikke afviger fra. F.eks. at I er sammen X antal dage og så derefter holder i en pause på X antal dage. Det kan gøre det mere overskueligt for jer begge og så har I nogle konkrete aftaler at forholde jer til.
Du fortæller også om, at du tidligere har haft nogle forhold som ikke har været så heldige. Det tænker jeg ikke, at det er noget du skal være nervøs for. Rigtig mange har haft nogle uheldige forhold i deres fortid, men er nu fundet sammen med lige præcis den de hører sammen med.
Jeg håber at jeg kunne hjælpe dig, held og lykke!
Mvh. Chris - Cyberhus