Lille ting i bukserne og early bloomer
brevkassespørgsmål af
Bastian
16 år
Hej igen tak for det sidste svar. Jeg ramte puberteten i en ret tidlig alder hvilket gør så jeg sådan set er nogen lunde færdig med min pubertet mangler facial hair og det er det. Der er bare 1 problem med det og det er jeg er jo 16 bliver 17 i år er 180 måske et par millimeter under i hvert fald mellem 179 og 180 er en ret stor og muskuløs dreng ekstremt bredskuldret hvilket sørger for folk ikke kan sidde ved siden af mig i offentlig transport. Jeg klager ikke derfor er det heller ikke det jeg skriver ind for. Problemet med at alt er stopped med at vokse nu er at lille Bastian aka min pik ikke bliver større end hvad den er nu lige knap 5 CM er i forvejen født med en mindre lille Bastian end de fleste bliver født med så derfor min lillebror har en større en end mig men min har en størrelse som en 11 årigs og begravet i hår selvfølgelig men synes bare det er lidt mærkeligt at have en lille Bastian på 4,8 cm endda med forhud nu skal jeg snart omskæres pågrund af forhudsforsnævring. Min forhud dækker omkring 30% så jeg vil gå fra omkring 5cm til kun omkring 3 cm

Svar:
Hej!
Tak fordi du skriver igen, og tak for din ærlighed – det er virkelig sejt, at du tør tage fat i sådan et sårbart emne. Jeg kan sagtens forstå, at det fylder meget for dig, når du oplever, at lille Bastian ikke er så stor, som du havde håbet, og især når du sammenligner dig med andre, som fx din lillebror.
Først vil jeg gerne sige, at det er helt normalt at bekymre sig om størrelsen, især i teenageårene, hvor kroppen stadig udvikler sig – også selvom du føler, at din pubertet mere eller mindre er færdig. Selvom du måske føler, at du er færdig med puberteten, så kan kroppen faktisk godt udvikle sig videre – også lille Bastian – helt op i starten af 20’erne. Så selvom du føler, du er færdig, er der stadig tid til, at kroppen kan udvikle sig mere. Når du nævner, at du har været tidligt i puberteten, kan det også være derfor, du måske føler, at du allerede skulle være "færdigudviklet", men husk, at der kan ske ting hen ad vejen – og det gælder også, selvom resten af din krop er stor og muskuløs. Nogle ting udvikler sig bare langsommere end andre fra person til person – og det er helt okay.
Jeg forstår også, at du er nervøs for din operation, og det giver rigtig god mening. Men selve omskæringen vil ikke få din penis til at blive kortere – huden bliver fjernet, ja, men selve længden af lille Bastian vil ikke ændre sig. Den kommer til at se anderledes ud, fordi forhuden er væk, men den vil ikke "miste" længde som sådan. Det er helt normalt at være bekymret for, hvordan det hele vil se ud bagefter, men lægerne, der laver omskæringer, er vant til at gøre det på en måde, hvor man stadig får et pænt og funktionelt resultat.
Derudover vil jeg sige, at når det handler om penisstørrelse, så er der virkelig stor forskel på folk – og mange drenge/unge mænd tror, at alle andre har en meget større penis, end de egentlig har. Det er super vigtigt at huske, fordi der er mange myter og forkerte forestillinger om, hvad der er "normalt", og selv hvis man er under den "normale" størrelse, så gør det ikke noget under sex.
Og bare lige for at sige det tydeligt: Størrelsen på din penis siger intet om dit værd som person, og det siger heller intet om, hvordan du vil kunne være en god kæreste eller have et godt sexliv. Rigtig mange fyre har bekymringer om størrelsen, men de fleste oplever, at når de finder nogen, der holder af dem, så betyder størrelsen slet ikke så meget. Det, der betyder noget, er, hvordan du er som person, og hvordan du er over for den anden. Og hvis du virkelig er bekymret omkring sex, så kan du læse op på erogene zoner og hvordan man giver nydelse til andre på alternative måder.
Hvis du gerne vil snakke mere om de her tanker, eller hvis du har spørgsmål om omskæringen, så vil jeg virkelig anbefale, at du tager fat i en læge, som kan give dig mere præcise svar omkring netop din situation. Og du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive mere her eller bruge vores chat, hvis du har brug for at snakke om det.
Du er ikke alene om de her tanker, selvom det måske føles sådan lige nu.
De bedste hilsner
Juni fra Cyberhus