Jeg kan ik få en finger op?
brevkassespørgsmål af
Sara
13 år
Hej Jeg har et problem, når jeg prøver at Få to fingre op i min fisse kan det være meget svært jeg følger der sådan to kugler der spærre for det og det gør ondt når jeg gør det. Men jeg kan nemt få en finger op, og jeg har stadig ikke mistet min mødom

Svar:
Hej med dig
Det er meget normalt at have svært ved at få flere fingre på i fissen, når man stadig er jomfru. Det handler om at jomfruhinden stadig er ubrudt, og derfor er indgangen mere snæver. Ofte bliver der talt om jomfruhinden som noget der dækker for indgangen, men i virkeligheden skal den mere ses som en ring. Så der er altså en indgang, men den er ikke så stor. Når man dyrker sex første gang så bliver ringen udvidet, og så vil indgangen være lidt større. Jeg tænker at du nok skal prøve at være lidt tålmodig, og så nøjes med 1 finger indtil videre, og så kan du jo, ligesom du gør nu, prøve med 2 fingre engang imellem. Når du gør det, kan du overveje at bruge glidecreme, og med tiden vil det blive mindre ubehageligt for dig.
I den forbindelse vil jeg lige nævne at det er helt normalt at du stadig er jomfru, og langt de fleste har først sex for første gang, når de er 16 år eller ældre. Så du skal ikke have travlt med den del.
En anden ting jeg tænker over, er den følelse af 2 kugler som du nævner. Selvom jeg er ret sikker på at du er helt sund og normal dernede, så lyder det alligevel som noget du måske skal overveje at skrive til en læge omkring. Det er nemlig svært for mig at sige om det bare er helt normalt eller om det er noget du skal være opmærksom på. Du kan overveje at skrive i vores lægebrevkasse her på Cyberhus, eller du kan overveje at kontakte din egen læge. Jeg ved godt at det måske er et lidt pinligt spørgsmål at skulle stille sin egen læge, så er det vigtigt at få tjekket at alt er som det skal være. Du skal i hvert fald kontakte din læge, hvis du begynder at have ondt dernede, selvom du ikke har 2 fingre oppe, eller hvis du oplever andre tegn, som f.eks. blødning der ikke er menstruation.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Camilla