Jeg er besat af en fiktiv karakter som er skurk. Hjælp!!!?

brevkassespørgsmål

Jeg er besat af en fiktiv karakter som er skurk. Hjælp!!!?

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 1 måned 6 dage siden

Hej... Jeg er kvinde, og jeg anser mig selv som aseksuel med en undtagesle, og det er at jeg forelsker mig i fiktive karakterer. Det er sket et par gange, men lige nu er det anderledes, fordi ham jeg er vild med er meget ond. Jeg er meget stor fan af One Piece, som er en anime/manga serie på over 1000 episoder. Der er derfor rigtig mange karakterer, og rigtig mange skurke også. Nogle hundreder episoder inde i serien er der en skurk, som jeg virkelig ikke kan få nok af. Det er en dedikation uden sidestykke. Hver gang han viser sig, kan jeg ikke lade være med at smile og rødme. Også selvom han er meget ond og sindsyg. Han laver eksperimenter på børn, f.eks. Selvom det er kendt, at jeg er fan af One Piece, holder jeg min detikation til lige netop denne karakter hemmelig. Jeg har ikke lyst til at skulle forklare, og det er meget pinligt. Især fordi at han med rette anses som et røvhul af fans. Så hvad skal jeg gøre? Snakke med en psykolog? Hilsen en anonym

Svar:

Kære du.

 Hvor er jeg glad for du har modet og styrken til at skrive til os her i brevkassen, om det interessante problem du slås med, det er sikkert ikke let at åbne op om, fordi man frygter man nemt kan blive gjort til grin eller rystet på hovedet af, men her behøver du ikke at frygte at blive fordømt, jeg skal nok prøve at hjælpe dig så godt jeg kan og prøve at forstå din situation så godt jeg kan.

 Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at det er helt normalt at have følelser for fiktive karakterer og der er intet forkert eller farligt i at være fikseret på en bestemt karakter, det gælder også selvom de måske er mere komplekse eller endda skurke, som du nævner. Det er faktisk ikke unormalt at os mennesker kan udvikle stærke følelsesmæssige forbindelser til figurer i fiktion.  Måske er det fordi vi kan spejle os selv i dem på den ene eller anden måde, måske har de træk man selv ønsker man havde.

Du kan prøve at spørge dig selv om hvorfor du egentlig er så fascineret med denne her skurk fra One Piece.  Kan du se noget af dig selv i ham? Afspejler han måske nogen mørkere sider du selv ville ønske du kunne slippe fri? Det behøver ikke været noget alvorligt som fx at være ond eller lysten til at gøre andre fortræd, men fx beslutsomhed, viljestyrke, deres intelligens, deres selvtillid? Dette er ofte træk en del skurke har. Det kan være et hav af ting, men prøv at nærstuder hvad det er ved de specifikke karakterer der vækker noget i dig.

 Når alt det er sagt, hvis dine følelser for denne karakter forårsager dig daglig ubehag og bekymrer dig meget, kan det måske være en god ide at tale med en psykolog. En psykolog kan i fællesskab med dig med at udforske dig selv og dine følelser. Måske kan psykologen identificere eventuelle underliggende årsager til hvorfor du er så stærkt fikseret på netop skurke-karakterer og sammen kan i forhåbentlig finde forskellige værktøjer til hvordan du ikke bliver alt for besat af skurke.

 Jeg vil runde mit skriv af med at minde dig om at dine følelser ikke er forkerte, og at det er helt normalt at have stærke følelser for fiktive karakterer. At søge hjælp er et tegn på styrke, og det har du netop vist ved at kontakte os først, men en psykolog vil måske være en lidt stærkere støtte for dig samt give dig den helt rigtige hjælp. Men inden da så prøv først at reflektere over de spørgsmål jeg skrev, hvis du ikke kan genkende dig i noget af det, er det så her du må vurdere hvorvidt du vil snakke med en psykolog, bare husk der ingen skam er i at stå frem med måske lidt anderledes problematikker.

 Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål