Kløe på hele kroppen efter bad
brevkassespørgsmål af
Alberte
25 år
Hej lægebrevkasse Jeg er mildest talt ved at blive sindsyg. Hver gang jeg har været i bad klør det stortset over hele kroppen. Det er værst på mine ben og lår men også arme og mellem ballerne er slemt. Jeg har kæmpe kradsemærker over store dele af kroppen. Jeg har gået i solarie i 3 måneder. Og sidst jeg var der var vel et par uger siden. Men jeg har tænkt mig at stoppe nu da jeg tror at solarie er med til at tørre min hud ud. Og jeg ved hvor dårligt det er for huden. Efter bad plejer jeg for det meste at bruge bodylotion. Men det klør stadigvæk helt vildt. Hvad kan årsagen være og hvis det er solarie burde det så ikke være stoppet? Min veninde har gået i solarie i lang tid og hun klager ikke over hudkløe. Hvad kan man gøre for at få det til at stoppe? For jeg holder det snart ikke hud mere. Jeg har svært ved at sove fordi jeg ligger og kradser mig inden jeg skal sove

Svar:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål, det lyder meget frustrerende.
Der kan være mange grunde til at ens hud klør. For at komme det nærmere mangler jeg lidt information omkring, hvor længe det har varet, og om der er udslæt forbundet med det, men jeg vil forsøge at komme med nogle bud.
1) Som du selv er inde på, kan det skyldes tør hud eller eksem. Det er den hyppigste årsag til kløe på huden. Jeg vil anbefale, at du fortsætter med at smørre huden ind i en fugtighedscreme med højt fedtindhold (fedtindhold > 20%) og uden parfume flere gange dagligt, især efter bad. Derudover kan det hjælpe at tage kortere og køligere bade, samt undgå overdrevent brug af sæbe. Det er meget fornuftigt at undgå solarie, både fordi solariet tørrer huden ud, og som du selv skriver, er solarie ikke godt for huden og øger risikoen for modermærkekræft.
2) Nældefeber som er en ufarlig tilstand med større røde, hævede, kløende plamager som forsvinder af sig selv indenfor 24 timer. Det kan blive fremprovokeret af mange ting blandt andet varme bade.
3) Fnat. Når du skriver at du har udslæt over det meste af kroppen og det kløer meget om aftenen og natten, er det vigtigt at udelukke fnat. Det er en lille mide som lever under huden og overføres ved tæt kontakt mellem mennesker. De fleste vil have udslæt med små røde prikker. Det er ikke farligt, men det er smitsomt og skal behandles via din egen læge.
Som sagt kan jeg ikke med sikkerhed forklare hvorfor din hud klør, men ovenstående er nogle bud. Der findes også andre sjældnere årsager. Jeg synes derfor du skal bestille tid hos din læge til at få undersøgt det nærmere, især hvis fugtighedscreme ikke virker.
God bedring med det.
Mange hilsner fra Stine