Fyr virker sygeligt besat
brevkassespørgsmål af
Ciara
19 år
Hej CH! Jeg har snakket med en fyr i ca. 6 måneder nu… det er første gang jeg giver mig selv lov til at åbne op og turde være mig selv for en anden fyr siden jeg mistede min ex for og halvandet års tid siden hvor jeg var virkelig knust og måske stadig er det? Men denne fyr har givet mig nogle ting jeg værdsætter, en tillid, og accepteret mig hvor jeg er og jeg har været ærlig omkring min fortid med min ex og også fortalt at jeg ikke helt er klar til noget nyt. Men den nye fyr her virker bare sygeligt besat af mig. Vi snapper ofte sammen, hvilket er fint, men han tager fx screenshots af ALT, ja ALT hvad jeg sender, om så det er et billede af fortovet hvor jeg har skrevet en kort besked. Hvorfor vil han gemme sådan nogle billeder på sin telefon?! Jeg har faktisk spurgt ham, og hans svar er at det bare er for at holde track med hvad jeg laver eller fordi han synes det var et cool billede, men seriøst, hvordan kan et sløret fortov med en besked som “på vej til min mor” fx være vigtig at screenshotte og gemme? Det skal også siges at han generelt opfører sig mere og mere som om han ønsker at vi skal have kontakt hele tiden, hver dag, og forventer at jeg også kommenterer på alt hvad han skriver… Jeg synes bare det stresser mig, og især det at han gemmer alle snaps jeg sender virker mystisk for mig. Jeg føler at han er så betaget af mig, at han ikke vil misse noget som helst jeg går og laver til daglig, og det er faktisk blevet ret ubehageligt, hvor jeg måske før ikke tænkte så meget over det… Hvis jeg tager en pause fra at svare ham kommer der også en masse beskeder, nogle gange også opkald… jeg tænker at han er forelsket i mig, og jeg har jo selv været forelsket før, så jeg ved hvor “sindssyg” man kan blive, men jeg har jo også sagt til ham at jeg ikke har det sådan og at jeg ikke vil noget på nuværende tidspunkt med NOGEN. Men han stopper ikke… hvad gør jeg?

Svar:
Kære Ciara
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. På den ene side har du mødt en fyr, som har givet dig nogle ting, du værdsætter. På den anden side så gør han nogle ting, som er ubehageligt for dig, og jeg fornemmer, at det måske endda skræmmer dig lidt? Du spørger, hvad du skal gøre, og jeg tænker, at det afhænger af, hvordan du egentlig har det med situationen.
Først og fremmest, så er det vigtigt for mig at understrege, at du ikke skylder den her fyr noget. Du skal ikke føle dig tvunget til at imødekomme hans følelser, og du skal ikke gøre noget, som du ikke er tilpas med. Du skal følge din mavefornemmelse og respektere dine egne grænser, også selvom det sårer ham.
Derudover tænker jeg, at det er vigtigt, at du mærker efter, om du faktisk er utryg ved den her relation. Hvis du kan mærke, at du er det, så vil mit råd til dig være at få sagt stop og taget afstand. Det kan godt være, at der ikke er noget at være bekymret for, men det ændrer ikke på, at du ikke skal gå og føle dig utryg. Hvis du er så utryg, at du frygter hans reaktion, så vil jeg tale med nogen om det, og alliere dig med nogen, så du ikke står i det selv.
Hvis du finder det ubehageligt og måske lidt for meget, men du gerne vil bevare relationen, så vil mit råd til dig være at tale med ham og få fortalt ham meget direkte, hvordan du har det, og hvilke ting han gør, som du ikke bryder dig om. Simpelthen få sat en klar og tydelig grænse. Hvis han så ikke vil respektere det, så kan du igen overveje, om det her er en relation, du har lyst til at bevare, eller som du egentlig helst vil have afsluttet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får mærket efter, om det her mest af alt er en relation, du har brug for at komme ud af. Hvis du kunne have brug for at tale med nogen om det, du oplever, så tøv ikke med at kigge forbi vores SMS-rådgivning.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Knus
Dagmar