Ar på fissen
brevkassespørgsmål af
Amalie
15 år
Hej brevkasse
jeg er i tvivl og usikker på et ar jeg tror jeg har fået på min fisse. jeg havde noget der lignede en bums. så jeg prikkede og generalt kløede meget i den. nu er den blevet til noget der ligner et ar og det er lige mit på toppen af min fisse og er i sådan en blå lilla farve kunne godt ligne et blåtmærke, men så det er noget af det første man ser. så mit spørgsmål er om det nogensinde går væk og er der nogen chance for det er fnat?
Og hvis det ik går væk af sig selv er der så noget jeg kan gøre for at Få det til at gå væk
knus Amalie

Svar:
Hej Amalie
Tak for dit spørgsmål. Det lyder umiddelbart som om, du har haft en bums eller et indgroet hår, som du har pillet for meget i. Når man piller i en bums kan det give sår, som kan blive til ar. Ar er ofte blålilla til at starte med, som du også selv beskriver, og så kan de falme over tid, når huden heler. Hos nogle falmer arrene hurtigere end andre. Hvis du vil hjælpe helingsprocessen på vej findes der cremer i håndkøb på apoteket og i matas, som måske kan hjælpe. Det kan være, at du kan spørge om vejledning i butikken.
Jeg tænker ikke umiddelbart, at der er tale om fnat, ud fra det du skriver. Fnat giver ofte større rødlige udslæt eller pletter, som klør rigtigt meget. Udslættet og kløen vil også blive ved med at være der, indtil det bliver behandlet. Så hvis du kun har oplevet kløe, da du havde bumsen, så er det formentlig ikke fnat. Hvis du er meget i tvivl om, hvorvidt du har fnat eller ej, kan du tale med din læge om det. Så kan lægen give dig et endegyldigt svar.
De bedste hilsner
Marie