Jeg elsker ham, men er ik seksuelt tiltrukket til ham
brevkassespørgsmål af
Amanda
18 år
Hej , Jeg begyndte for cirka 7 måneders tid siden, at være rigtig meget sammen med et par af drenge fra en anden end min egen gang fra kollegiet. Vi har både været på film marton, været i gaden, lavet eksperimenter og bare på tur generelt. Den ene af dem, klikkede jeg vitterligt med, med det samme. Han fik mig nemt til at grine, men på samme tid gjorde mig tryg. Vi har snakkede i så mange timer om alt mellem himmel og jord. Ligeledes trænet sammen alene, set film på værelse, og kommet til at kysse lidt i starten af vores venskab. Jeg slet ik i tvivl om at han er en af de personer i mit liv, som kender mig bedst og vil mig det bedste. Fra starten af sagde jeg at vi aldrig sku være mere end venner. Nu har han så sagt, efter vi har været virkelig tætte og brugt meget tid sammen i månedsvis. At der stadig er nogen følelser i klemme, og at han derfor ikke ville opsøge mig længere, fordi han så aldrig ville komme videre. Vi snakker stadig når vi ses nede i træningsrummet, men laver ik sådan ting sammen længere eller skriver. Det ska lige siges at der er 7 års aldersforskel. Mit spørgsmål går på, hvordan bliver jeg tiltrukket fysisk af ham? Jeg elsker ham så meget, og vil virkelig ik miste ham, jeg sagde at høre om hans dag, jeg savner at få et kram i ny og næ, jeg savner at snakke om ingenting i 3 t, og flække af grin over ingenting. Jeg savner den måde han kiggede på mig på, som om jeg ku alt i verden. Jeg savner den tryghed han gav mig og accept af hvem jeg var. Men jeg har ik lyst til at have sex med ham, hvilket er mærkeligt. sjælendt har en fyr kendt mig så godt og stadig ku li mig. Jeg ved at den eneste gryn til jeg tuer lukke ham ind, var fordi jeg tænkte det som venskab. Men jeg har aldrig før mødt en person, som jeg rent faktisk har lyst til at snakke med hverdag på den her måde, sådan oprindeligt lyst til at høre om deres dag. Og alligevel ville det mærkeligeste i verden for mig være at have sex med ham. Jeg har tidligere haft en overgrænsens oplevelse med en bedste ven som pressede mig til sex. Hvilket nok ogs er grundet til jeg, har skelnet venskab, sex og forhold så meget op i mit liv… idk for ka sagtens ha sex og føle mig tiltrukket til folk. Men har aldrig tænkt en ven på den måde, og ville ønske jeg gjorde, for gad så gerne at ku sove med ham om natten, tag på dates og få en krammer efter skole.

Svar:
Kære dig
Når jeg læser dit brev, så er min første indskydelse, at du taler om ham, som man ville tale om en kæreste. Selvom du skriver at I kun er venner, og at du ikke kan forestille dig at I skal være kærester, så skriver du også at du virkelig godt kan lide at være sammen med ham, og at du savner ham når han ikke er der. Sådan kan man selvfølgelig også have det med en ven, men jeg får bare en fornemmelse af at du måske har mere kærlige følelser for ham end du vil indrømme overfor dig selv - måske fordi du ikke kan forene det med den manglende fysiske tiltrækning - og derfor tænker du at det kun er venskabelige følelser.
Det leder mig hen til dit spørgsmål. Det går på, hvordan du kan blive fysisk tiltrukket af ham, og jeg kommer til at tænke på om du virkelig har lyst til at være kærester med ham, hvis du kunne trylle en fysisk tiltrækning frem? Selvom fysisk tiltrækning er vigtigt, hvis man skal have lyst til f.eks. sex med nogen, så handler kærlighed ikke kun om fysisk tiltrækning. Kærlighed handler om alle de andre ting, som du beskriver. Jeg sidder derfor og tænker på om du kan se bort fra det fysiske? Hvis du lukker øjnene og bare tænker på hans person, kan du så mærke en tiltrækning? Du skriver at I har kysset sammen på et tidspunkt, så jeg tænker at du må have følt dig en smule tiltrukket af ham der?  Selvom jeg gerne ville, så kan jeg ikke give dig en opskrift på hvordan man bliver tiltrukket fysisk af en anden. Nogle gange sker den seksuelle tiltrækning med det samme pga. det fysiske, og andre gange kommer den snigende med tiden, fordi det handler mere om det psykiske og hvordan man passer sammen. I den forbindelse har du ikke skrevet noget om, hvad han siger til at du ikke er seksuelt tiltrukket af ham. Har du fortalt ham det? Ville han kunne acceptere at være i et forhold, hvor I ikke havde sex? Kunne du?
Når det så er sagt, så kan dine kærlige følelser men manglende tiltrækning, måske handle om at du er meget tryg ved ham - og at du ikke har lyst til at miste den tryghed. Her mener jeg at det måske ikke handler så meget om at du ikke vil miste ham, men mere at du ikke vil miste den følelse af tryghed og samhørighed som han giver dig. For det lyder virkelig som en dejlig følelse han giver dig. Du skriver at han "kigger på dig som om at du kan alt i verden", og at han "accepterer dig og ved alt om dig". Jeg tror de fleste ville ønske at have sådan en person i deres liv, så det er helt naturligt at du ikke har lyst til at miste det. Men det betyder ikke at du skal holde fast i ham. Det betyder bare at du nu ved hvad du gerne vil have i et parforhold.
I den forbindelse, kan jeg virkelig godt forstå at han har taget afstand fra dig. Hvis han både er seksuelt tiltrukket af dig og forelsket i dig (som det lyder til), så er det helt vildt svært og pinefuldt for ham, at du ikke har lyst til at være kærester med ham. Og så kan han kun komme videre, hvis han kan komme på afstand af de følelser han har. Så hvis du skal tænke på hans følelser i det her, så vil det mest omsorgsfulde være, at du lader ham komme videre - og at du selv kommer videre. Selvom det er svært.
Jeg er ked af at jeg ikke kan give dig en nem løsning, og jeg tænker at det bedste du kan gøre, er at tænke over hvad du ønsker her. Er det trygheden og accepten, eller er det ham? Hvis det er dét første, så skal du komme videre og lede efter en anden, der kan give dig det (som du også er tiltrukket af). Hvis det er dét andet, så skal du overveje om du kan finde lysten til sex på en anden måde end gennem den fysiske tiltrækning.
Her vil jeg gerne lige tilføje, at du selvfølgelig ikke skal dyrke sex, hvis du ikke har lyst til det. Mit råd er bare at du overvejer om lysten kan komme fra noget andet end det fysiske.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at I enten finder en løsning, eller at du finder tryghed og accept med en anden.
Kærlige hilsner,
Camilla