Jalusi i venindegruppen
brevkassespørgsmål af
Girl Power
14 år
Vi er fire piger der er en del sammen. Jeg holder meget af dem alle tre. Jeg kalder dem lige A, B og C. A er utolig smuk og drengene flokkes altid omkring hende. Vi andre tre er helt almindlige piger. Jeg synes jo også at A er smuk og meget atraktiv men jeg har altid tænkt at man ikke skal blande venskab med andre føleser så jeg prøver og være overfor hende som overfor de andre piger. Men B og C sværmer også om A og kappes om at være tæt på hende. Jeg tror A nyder opmærksomheden. I weekenden havde A så sovet med B, ja du ved, og hvad dertil hører! Og B er jo ved og revne af stolthed og glemmer ikke at fortælle det. Og nu er C så blevet sygt jalux så der er dårlig stemning i gruppen. A nyder vist bare opmærksomheden og jeg forsøger at holde mig udenfor men det hele går sådan lidt i fisk. Skal jeg blande mig eller hvordan får vi den gode stemning tilbage i gruppen? Eller er det håbløst?

Svar:
Kære Girl power.
Det lyder som en virkelig svær situation du sidder i, og det er tydeligt når man læser dit brev, at du holder meget af dine veninder og gerne vil bevare både venskabet og den gode stemning i gruppen.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt forståeligt, at du føler det hele går "i fisk". Dynamikken i jeres vennegruppe er blevet ændret markant, fordi A og B har været intime, hvilket skaber jalousi hos C, dermed kommer der en ustabilitet i gruppen (A får endnu mere opmærksomhed, B føler sig sætligt udvalgt af A, C føler sig udenfor og jaloux, og du står måske som tilskuer).
Jeg vil prøve at liste nogen forskellkge tanker og forslag om hvordan du kan håndtere situationen.
Mulighed 1: Skal du blande dig eller ej?
Du skriver, at du forsøger at holde dig udenfor. Det er en fornuftig nok, hvis du vil undgå drama og yderlige konflikter. Men når stemningen er så dårlig, kan en neutral og omsorgsfuld veninde som dig måske være nøglen til at skabe en god stemning i gruppen igen.
Du blander dig IKKE i selve konflikten mellem A, B og C, for det er deres følelser og kamp at håndtere. Du blander dig ved at være den, der forsøger at genoprette fællesskabet og den gode stemning. Din rolle kan være fredsmælger eller brobyggeren.
En mulighed på at genskabe stemningen kunne  fx være at invitere til en neutral aktivitet. Du kan fx foreslå en dag eller en aften, hvor I laver noget, der ikke handler om at vinde A’s opmærksomhed. Er der noget i kunne lave sammen som gør jer alle glade og som er neutralt? En gårtur? Se en film? Spille brætspil?. Bare noget hvor fokus er på det i laver sammen som en helhed. Ellers kan du også forsøge at snakke om ting der ikke omhandler drama. Fx hvad der ellers sker i deres liv? Har nogen fundet en spændende serie? Har i tanker om hvad i vil efter 9? Bare nogen neutrale ting, som man kan snakke om.
Mulighed 2: tal med dem hver for sig
Nogengange kan det være nemmere at få luftet sine tanker og følelser når man sidder sammen to og to.
Til C kunne du fx sige noget i retning af: "Jeg kan se, du har det skidt for tiden. Hvis du har brug at snakke med en, så lytter jeg gerne”. Så har C en mulighed for at åbne op overfor en, som inke er direkte involveret i konflikten.
Til B kan du fx sige: "Jeg ved du er rigtig glad ligenu, men syntes også du skal tage lidt hensyn til C, for har bemærket C virker såret og ked af det ." Så sættes der også fokus på, at der er en i gruppen der ikke har det godt, og det skal der også tages hensyn til.
Til A kan du evt sige: "Ved ikke om hvor meget du har bemærket der er lidt trygget stemming i gruppen, det er ikke så rart, men jeg er stadig glad for jeg har dig som veninde, for du er god at snakke med”. Dette bekræfter jeres venskab uden det skal handle om beundring fra de andre.
Er det håbløst?
Du spørg om det er håbløst, og nej det er ikke nødvendigvis håbløst, men det bliver håbløst, hvis A udelukkende nyder opmærksomheden og ikke tager hensyn til de andres følelser. Det bliver håbløst, hvis B bliver ved med at prale, og C ikke snakker med jer andre og bliver måske mere indebrændt.
Det kan heldigvis blive godt igen, hvis I får snakket sammen. Måske hvor I anerkender, at A og B har en anden relation nu, men at I som gruppe stadig kan have det sjovt sammen.
Til slut:
Du skal ikke blande dig i deres konflikt som sådan, men du kan stadig være brobyggeren/fredsmælgeren som forsøger at skabe en god stemming igen, og som nævnt tidligere kan du gøre det på forskellige måder: Vær en støttende lytter, forsøg at se det fra alles synsvinkler, inviter til noget neutralt. så har du i hvert fald gjort dit for at bevare venskabet, og det er det vigtigste.
Med venlig hilsen Kylie.