fremtiden..?

brevkassespørgsmål

fremtiden..?

brevkassespørgsmål af
julie
12 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

IHejsa, Jeg håber virkeligt at i kan hjælpe mig ligesom i har kunnet andre gange..

Lad os få den første ting på plads.. jeg kan rigtigt godt lide at synge da jeg altid har gjort det. Har også fået at vide nogle gange at jeg er god til det. MEEN jeg er bange for at fortælle min mor at jeg gerne vil stille op i noget da hun får har afslået.

Anden ting er, at jeg, når jeg bliver ældre, virkeligt gerne vil flytte til et andet land, da jeg gerne vil prøve at bo nogle andre steder, med andre kulturer og så videre. Mit nummer et land er Sydkorea da jeg er HELT VILD med kulturen osv. Men da jeg fortalte min mor om det sagde hun, at jeg skulle tænke realistisk og at det ikke ville komme til at ske. For mig lød det ekstremt meget som om hun undervuderer mig, da jeg faktsik allerede kan koreansk, og er god til at følge mine drømme.. Jeg vil bare vildt gerne have at min mor støtter op om min fremtid når jeg ikke gør andet end at støtte hende.. det gør mig ekstremt ked af det.. hvad synes i at jeg burde gøre el. tænke over?

Svar:

Kære Julie

Hvor er det dejligt at høre, at du har fået hjælp her på Cyberhus før, og jeg håber, at jeg kan gøre det igen!

Hvor er det fedt, at du har fundet noget, som du brænder for, og som du elsker at gøre. Det er så fedt at have drømme, og hvis man har modet til det, så tænker jeg bare, at det er så sejt, hvis man tør prøve at forfølge sine drømme. Det er selvfølgelig ikke alle det lykkedes for, men så står man i det mindste ikke tilbage og tænker, "hvad nu hvis jeg havde prøvet".

Men du fortæller, at din mor hun tidligere har sagt nej til at du måtte stille op i noget, og at du er bange for at hun vil gøre det igen. Du skriver ikke, hvorfor hun har sagt nej, om det er fordi, hun ikke tror på, at det vil lykkedes, om det er fordi, hun synes, at du er for ung og gerne vil beskytte dig eller noget helt tredje. Det er heller ikke sikkert, at du ved hvorfor, men uanset tænker jeg, at det måske kunne være en god idé at tage en snak med din mor om det, hvor du kan fortælle, hvorfor du gerne vil have lov, og hun kan få lov at fortælle, hvorfor hun ikke synes, at det er en god idé. Hvis I kan blive lidt klogere på hinandens tanker, så kan I måske finde en middelvej, som I begge har det godt med?

I forhold til det her med at flytte til udlandet, så tænker jeg, at det lyder som endnu en rigtig fantastisk drøm at have, og det er da helt okay at undersøge, hvilke muligheder der kan være. Hvis det så ikke kan lykkedes med Sydkorea, så er der måske et andet fantastisk land, som er en mulighed. Man ved det ikke, før man undersøger det. Det kan f.eks. være high school, udveksling, sprogophold eller lignende.

Jeg forstår godt, at uanset hvad du selv gør, så er det ubehageligt, hvis man føler, at ens mor ikke tror på en og undervurderer en hele tiden. Jeg tænker på, om du har fortalt din mor, hvad du føler? Altså at du føler, at hun undervurderer dig, og at det gør dig ked af det? Det er ikke sikkert, at det er noget, som hun gør med vilje, f.eks. kan det måske også handle om, at hun har svært ved at give slip på dig, og at hun reagerer, som hun gør, fordi hun ikke ønsker, at du f.eks. skal rejse? Omvendt kan det også være, at det er nogle ting, som hun har sagt uden helt at forstå, hvordan det lyder i dine ører, og hvor meget det betyder for dig. Derfor er mit bedste råd at få en god lang snak med din mor omkring de ting, som går dig på, så I kan blive lidt klogere og komme lidt tættere på hinanden.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at du finder en løsning på det hele. Du har nogle fantastiske drømme, og jeg synes, at dit gå-på-mod er enormt inspirerende! Kæmpe held og lykke med det hele, jeg håber, at du får alt det, du drømmer om!

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål