Angst for at være andre steder
brevkassespørgsmål af
David
14 år
Mine forældre har købt et sommerhus i Sverige, og tager derhen cirka en gang om måneden, hvis ikke oftere. Jeg har ikke lyst til at tage med, fordi jeg har angst for at være andre steder en hjemme, og jeg kommer altid ind i en deprimeret tilstand hvor jeg bare ligger i sengen uden at kunne slappe af. Jeg har det bare ikke godt derhenne. Hvad skal jeg gøre? Jeg er ikke gammel nok til at kunne være alene hjemme i flere dage

Svar:
Hej David.
Tak for dit spørgsmål og tak fordi du deler din udfordring!
Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at tage med i sommerhus hver måned, når du bliver deprimeret af det og får angst!
Jeg tænker at der kun er et sted at starte, for at finde en løsning: Du skal have en snak med dine forældre.
Du har helt sikkert allerede fortalt dem at du ikke har lyst til at tage med til Sverige, men de har måske ikke lyttet ordentlig til dig? Jeg tror dine dine forældre er nødt til at forstå at det ikke bare er fordi at du er en "doven teenager" der ikke gider afsted, men at du faktisk får det fysisk dårligt og bliver deprimeret og angst af at komme afsted.
Jeg foreslår at du fortæller dine forældre at du gerne vil snakke med dem inden I skal afsted næste gang. F.eks. et par uger inden I skal afsted. Spørg dem om de har tid til at sætte sig ned og tage en seriøst snak omkring det, hvor du kan få lov at forklare hvordan du får det når I er i sommmerhuset.
Du kan foreslå nogle forskellige muligheder, hvor de stadig kan tage afsted, men uden dig. F.eks. at du kunne bo ved noget familie imens? Eller en ven? Eller at familie eller venner kan komme og overnatte hjemme hos dig.  På den måde kommer dine forældre stadig i sommerhus og du skal ikke være alene hjemme.
Måske kan I aftale af du kun skal med hver anden gang? Det kan være at det ikke er så svært for dig, hvis du kun skal afsted hver 2. måned. Du må gerne insistere på, at I skal finde en løsning der kan fungere for jer alle sammen. Jeg håber, at det bliver en god snak og at I finder en god løsning!
Derudover bliver jeg lidt nysgerrig når du skriver at du har angst for at være andre steder end hjemme. Er det noget du får hjælp til? Den slags frygt eller angst kunne komme til at sætte en masse begrænsninger for dig i fremtiden, hvis du ikke får den rigtige hjælp nu. Det kan sagtens blive anderledes, så du ikke skal have det på den måde, og jo før du får hjælp, jo før kan der også ske en forandring til det bedre.
Mvh. Chris - Cyberhus