Telefon i Privatskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Må min privat skole gerne tage vores mobiler når vi kommer kl 08:00 og aflevere dem når vi har fri? Jeg er meget forvirret.

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret i forhold til reglerne for mobiler. Reglerne for mobiltelefoner varrierer nemlig fra skole til skole. Med andre ord bestemmer skolerne selv, om eleverne skal aflevere mobilerne, eller om de må beholde dem, når de er på skolen.
Derfor må din privatskole gerne tage jeres mobiler. Det er vigtigt, at skolen giver jer mobilerne tilbage, når skoledagen er slut. De må nemlig ikke beholde dem efter skoletid.
Hvis du stadig undrer dig over, hvorfor I ikke må have jeres mobiler på skolen, kan du prøve at tale med din lærer om det. Et godt tidspunkt at tale om det på kunne være i klassens time. Det kan være, at flere af dine klassekammerater også undrer sig over reglerne på skolen. På den måde kan I få jer en god snak om mobiler på skolen og måske endda tale om, hvad I synes om reglerne.
Du har også mulighed for at tale med klassens elevrådsrepræsentant om reglerne. Elevrådet kan komme med forskellige forslag og på den måde være med til at præge jeres hverdag på skolen. Så hvis mange af skolens elever er utilfredse med reglerne om mobiler, har elevrådet mulighed for at diskutere reglerne.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at I kan få en god snak om reglerne for mobiler i klassen.
De bedste hilsner Emilie