Ingen har crush på mig
brevkassespørgsmål af
C
15 år
Jeg er i en okay stor vennegruppe hvor vi ofte hænger ud, de fleste af os er queer, og vi er alle fra alderen 13 til 15. Jeg tror alle i vennegruppen har mindst et crush på en anden person, og jeg føler mig udenfor, ikke fordi jeg ikke har et (jeg har 2 på nogle af dem i gruppen) men fordi ingen har et på mig. Det er frustrerende for jeg kan ikke finde ud af hvorfor. Jeg føler nemmelig ikke ligefrem jeg er grim og jeg er ret vennelig, men dem som jeg kan lide kan altid lige nogen andre. Jeg begynder lidt at føle det er fordi der er noget galt med mig, selv hvis jeg ikke ved hvad. Jeg prøver lidt at finde ud af havd jeg kan gøre som en improvement men det eneste jeg rigtigt kan ændre lige nu er min stil, men jeg føler bare altid alternativt tøj ser mærkeligt ud på min krop. Hvorfor er der ingen der kan lide mig sådan?

Svar:
Kære C.
Først og fremmest, så er det forståeligt, at du er frustreret og føler dig udenfor. At være mellem 13 og 15 år i sådan en vennegruppe, hvor alle har crushes på kryds og tværs, og man så føler ingen crusher på en selv, så kan det være lidt en mavepuster og så er det naturligt man kan føle man ikke er god nok.
Men lad mig gøre det helt klar for dig: Der er intet galt med dig.  Desværre når man føler sig fravalgt er det typisk man reagerer med at begynde at finde fejl og mangler ved sig selv og blive ekstra meget selvkritisk, men virkeligheden er ikke nødvendigvis så kompliceret, og lad mig uddybe hvad jeg mener i mindre afsnit.
Du ved faktisk ikke, om ingen kan lide dig.
Hvordan ved du helt præcist, at ingen har et crush på dig? Overvej fx dette her: Du går selv rundt med to hemmelige crushes i gruppen. Præcis ligesom du måske tøver med at sige det højt, fordi du er bange for at ødelægge venskaber eller blive afvist, kan der sagtens sidde en anden i gruppen og have det på fuldstændig samme måde med dig. Man ved det aldrig medmindre man direkte spørg folk.
Crushes i teenageårene kan være kaotiske.
Det er ingen hemmelighed teenageårene er en kaotisk med mange nye følelser, og bare for du kan lide en, som måske kan lide en anden, siger absolut intet om dit udseende, din personlighed, eller om du er god nok. Det handler ofte om noget så simpelt som kemi og/eller fælles interesser, nogengange kan det også bare opstå ud af det blå, at man føler sig tiltrukket af en, og man kan ikke nødvendigvis sætte ord på hvorfor. I en queer teenagevennegruppe som jeres kan dynamikkerne skifte lynhurtigt, og følelser flyver til højre og venstre. Det er helt normalt, og siger intet om dig som person.
Lad være med at ændre din stil for at please andre.
Du skriver, at du overvejer at skifte til alternativt tøj som en form for "improvement", men at det føles mærkeligt på din krop. Jeg ved det er fristende at ændre sig selv for at få andres accept, men det er ikke nogen god ide at tvinge sig selv til at gå i tøj man ikke kan lide. Hvor kliche det end må lyde, det absolut mest attraktive, du kan have på er lige præcis det du føler dig bedst tilpas i. Hvis du har tøj på, der føles som fx et kostume, eller som du føler sidder mærkeligt, vil du automatisk udstråle usikkerhed. Du skal kun ændre din stil, hvis det er noget, der gør DIG glad, og det er noget DU vil, fordi du kan lide det på dig selv.
Hvad kan du gøre i stedet for?
Du nævner selv, at du ikke føler dig grim, og at du er en venlig person. Hold fast i det! Det er en kæmpe styrke, at du inderst inde godt kender dit eget værd, og det er også super tiltrækkende at du ved du er venlig og en flot fyr.
Prøv også fremadrettet at flytte fokusset lidt væk fra hvem der kan lide hvem. Prøv at  Fokuser at have det sjovt med dine venner, dyrk dine hobbyer, og klæd dig i præcis det, du føler dig lækrest og mest komfortabel i. Følelser i en vennegruppe kan ændre sig hurtigt, og før eller siden kan det blive din tur. Og hvis det ikke er i vennegruppen, så skal du nok finde en et andet sted, bare hold fast i hvem du er, så skal du nok tiltrække en der kan lide dig præcis som du er!
Med venlig hilsen Kylie.