Er det bdsm?
brevkassespørgsmål af
Unknown girl
14 år
Læste et svar i havde givet til en 15 årig pige. Noget om bdsm. Vidste ikke helt hvad det var så googlede. Så tænkte jeg en lille smule på mig selv. Har en god veninde. Fra vi var 11-12 eller noget har vi nogen gange afsluttet et spil med at taberen lige skulle have et rap i den bare. Det var jo sjovt. Det har på en eller anden måde hængt lidt ved. Men sådan at det er mig der lige får lidt smæk også uden vi måske har spillet . Det kan fx være når vi sover sammen. Jeg kan ikke rigtig forklare det. Det er som om det er lidt frækt lige at trække natbukserne ned og så få en endefuld. Og på en mærklig måde gør det lidt godt. Altså vi snakker altid om det så det er jo noget vi er enige om. Og vi griner af det. Men tænker så om det måske osse er en slags bdsm? Eller bare en sexuel leg? Eller bare leg? Er på en eller anden måde lidt glad for det. Eller skulle vi heller la være?

Svar:
Kære Unknown girl
Mange tak for dit spørgsmål og for at dele dine tanker og oplevelser med os. Det er fantastisk, at du er nysgerrig på dine egne følelser og interesser og tør stille spørgsmål om dem.
Når det kommer til det, du beskriver, er det vigtigste, at det er noget, både du og din veninde er enige om og har det sjovt med. Det lyder som om, I begge har været komfortable med legen og har haft det godt med det, hvilket er meget vigtigt.
Seksuelle lege og udforskning kan tage mange former, og det, du oplever, kan have elementer, der minder om BDSM. BDSM står for bondage, disciplin, dominans, submission, sadisme og masochisme. Det centrale i BDSM er, at det er baseret på samtykke og kommunikation mellem de involverede parter. Det, du beskriver, lyder mere som en leg mellem dig og din veninde, hvor I begge har det sjovt og er enige om, hvad der sker.
Det er også vigtigt at huske, at det er helt normalt at være usikker på, hvad dine følelser betyder, især i din alder. Mange på din alder har ikke udforsket deres seksualitet nok til at vide præcist, hvad de kan lide og ikke kan lide. Det er en del af din personlige udvikling at lære sig selv bedre at kende og forstå, hvad der føles godt for dig.
Hvis du føler dig glad og tryg ved det, I gør, og I begge er enige om det, er det en leg, der fungerer for jer. Men hvis du nogensinde føler dig utilpas eller usikker, er det vigtigt at kunne sige fra og sætte grænser. Det er også okay at tage en pause og tænke over, hvordan du har det med det.
Husk, at det er helt normalt at udforske og være nysgerrig på sin egen seksualitet. Tag det i dit eget tempo, og vær tålmodig med dig selv. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og respekteret i alle dine oplevelser. Jeg håber, at jeg fik svaret på dit spørgsmål, og at dette svar kan hjælpe dig med at finde ro i dine tanker og følelser.
De bedste hilsner
Kasper