ADD eller ADHD
brevkassespørgsmål af
Clara
17 år
Hej Cyberhus Der er noget jeg ikke forstår. Jeg har læst, at ADD er det samme som ADHD bortset fra, at man ikke har det der element med at være Hyper. Jeg har også læst, at flere drenge end piger har ADHD og, at flest piger har ADD. Nu er det jeg ikke forstår det helt🤨 For hvis det er rigtigt, er det så sådan fordi drenge og pigers hjerner er forskellige, eller fordi der er forskel på den måde drenge og piger bliver opdraget😵‍💫Jeg er nysgerrig fordi jeg selv er ved at blive udredt.

Svar:
Kære Clara
Først vil jeg bare sige, hvor fedt det er, at du er så nysgerrig og stiller de her spørgsmål!  Det er en kæmpe styrke, især når du selv står midt i en udredning.
Du har helt ret i, at ADD og ADHD ligner hinanden, og det kan være lidt forvirrende. Kort fortalt er ADD en type af ADHD. Forskellen er, at man ved ADD typisk ikke har den hyperaktive del. Ved ADD fylder opmærksomhedsproblemerne og koncentrationsbesværet mere. Man kan forestille sig, at man er mere urolig indeni end udenpå.
Hvorfor får flere drenge ADHD og flere piger ADD?
Det er et super godt spørgsmål, du stiller, og faktisk er der flere ting, der spiller ind her.
1. Forskning viser, at drenge og pigers hjerner ikke er helt ens, når det kommer til udvikling og kemi. Nogle mener, at det kan være med til at forklare, hvorfor ADHD med hyperaktivitet ses oftere hos drenge. Men det betyder ikke, at piger ikke kan have det – ofte ser det bare anderledes ud hos piger.
2. Mange eksperter peger også på, at samfundet spiller en rolle. Der kan være forskelle i, hvordan drenge og piger bliver mødt og opdraget. For eksempel kan det være mere "acceptabelt", at drenge er vilde og urolige, så deres ADHD bliver spottet tidligere. Piger lærer måske i højere grad at skjule deres uro og kan derfor ende med at blive overset – især hvis de har ADD, hvor man ikke nødvendigvis ser den ydre uro.
Jeg håber, mit svar gav lidt mere mening omkring dine spørgsmål. Jeg synes, det er virkelig godt, at du stiller dig selv de her spørgsmål – det viser, at du tager ansvar gerne vil forstå dig selv bedre, hvilket er en kæmpe fordel! Husk, at uanset hvad udredningen viser, så kan du få redskaber, der gør hverdagen lettere, og du er langt mere end en diagnose.
Varmeste hilsner
Samara fra Cyberhus