Jeg lyver for alle
brevkassespørgsmål af
Catrine
20 år
Hej brevkasse
jeg er en pige på 20 år snart 21. jeg et stort problem jeg lyver o over for alle. ikke for lang tids siden stjal jeg noget for mit arbejd, det blev opdaget. jeg følger det et problem som jeg rigtig meget vil ud af. i går fandt jeg ud alle mine veninder ved det fordi min far havde fortalt det til dem. Nu står jeg alene om det hele føler jeg.
Mit spørgsmål er at, at noegn som kender nogen som kan hjælpe mig med mit problem ?

Svar:
Kære du.
Jeg vil gerne starte med at rose dig for, at du skriver ind til os med dit problem. Det kan nogle gange være svært at indse, at man har et problem, og at man så måske ikke kan løse problemet selv. Så det er virkelig flot, at du gerne vil have hjælp til at stoppe med at lyve.
Alle mennesker lyver, både om stort og småt, men ofte er det hvide løgne, som ikke har den helt store betydning. Så snart vores løgne begynder at gå udover os selv og andre, så bliver det til et problem. Og det lyder til, at efter det blev opdaget, at du stjal på dit arbejde, at du så har indset, at det nok ikke er så holdbart i længden at lyve, da det ofte bliver opdaget, og så kan det have store konsekvenser. Så derfor kan jeg også godt forstå, at du er ked af, at du føler dig alene med det her, nu hvor du gerne vil have hjælp til at stoppe med at lyve. Det er aldrig rart at føle sig alene, og særligt ikke når man netop har brug for andres støtte til at komme igennem en svær tid.
Du spørger til, om vi kender til nogen, der kan hjælpe dig med dit problem. Umiddelbart kender jeg ikke til noget specifik rådgivning, der omhandler den her udfordring, du står overfor, men jeg tænker, at bare det, at snakke med nogen om det, vil være en rigtig god start. Jeg tænker også, at du allerede er nået ret langt, fordi du gerne vil have hjælp til at stoppe. Og det i sig selv kan være en god motivation for at ændre på det, man gerne vil. Noget andet, der kan være godt at gøre, når man gerne vil ændre noget - vaner, tanker, ens opførsel osv. så er det at tænke lidt over ens tanker og hvorfor man gør, som man gør. Så måske er det en idé, hvis du kan prøve at tænke over, hvordan det kan være, at du lyver? Er det i alle situationer og om alt, du lyver, eller er det kun i forhold til noget specielt? Nogen lyver meget, for at fremstå bedre overfor andre, eller hvis de skjuler noget, mens andre kan lyve for at beskytte nogle bestemte mennesker. Der kan være mange årsager, og det kan måske være meget godt, hvis du finder ud af, hvordan det kan være, at du gør det - for hvis du kender årsagerne bag, så kan det måske også være nemmere at stoppe.
Jeg tænker også, at du måske kan snakke med din far og veninder om det? Nu kender de lidt til, hvad du går igennem lige nu, og så kan det måske være nemmere at snakke med dem om det, så du ikke føler dig så alene med dit problem? Det kan være rigtig svært, at skulle fortælle andre om noget, man har svært ved og har brug for hjælp til, men det er også vigtigt ikke at gå med sine problemer selv, for det kan være rigtig hårdt. Så hvis du har mod på det, så tror jeg, det kunne være godt, hvis du kunne snakke med nogen tæt på dig om det. Du er også altid velkommen til at kontakte os i vores chat, hvis du ikke føler dig helt klar til at åbne op for dine veninder eller din far. Det kan også være, at du føler, at det er så stort problem for dig, som du har brug for professionel hjælp til at komme ud af, og så kan det være, at en psykolog kan være vejen frem.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder ud af, hvordan du kan stoppe med at lyve.
Mange hilsner
Pernille