Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
hævelse bag ved tænderne i venstre side i min mund
brevkassespørgsmål af
Rasmus
19 år
I de sidste par dage har jeg lagt mærke til en hævense bag ved min bagerste tand. Det sviger en smule men gør ikke alvorligt ondt. Dog er det meget følsomt og gør ondt hvis jeg bider tænderne sammen eller piller ved det. Hvad kan det være? Og hvad skal jeg gøre ved det?

Svar:
Hej dreng 19 år
Tak for dit spørgsmål.
Det er jo meget svært at svare sikkert på, hvad det er uden at jeg har kunne se dig i munden, så det må blive et gæt: dit tandkød er irriteret fordi en visdomstand er ved at bryde frem. Det passer med din alder - visdomstænder bryder frem i 18-25 års alderen. Det passer med stedet bag ved den bageste tand.
Tidligere anbefalede tandlæger altid folk at få fjernet deres visdomstænder - men det er helt almindelige tænder og de fejler normalt ikke noget, så de tider er forbi, da alle skulle af med visdomstænderne.
Når visdomstanden vokser opad skubber den til tandkødet og det betyder, at det dels bliver irriteret, dels at det bliver lidt højere og så kan du bide på det. Det kan godt være at det går over af sig selv, men det er fornuftigt at få set på det.
Det kan jo også være noget andet - at du har tygget noget hårdt ned i tandkødet eller en slags forkølelsessår eller?
Det rigtige er at gå til tandlæge og spørge om det.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.