Underbo overvåger mig
brevkassespørgsmål af
Hannah
21 år
Er det ok at min underbo overvågner mig? Kære brevkasse. Jeg har et spørgsmål, jeg gerne vil have jeres mening om. Det forholder sig sådan, at jeg bor i lejlighed med min kæreste. Vi var boet her i et års tid, og er rigtig glade for det. Vi er nogle meget rolige lejere, der hverken fester eller spiller højt musik langt ud på natten, derfor er vi også meget uforstående overfor problemet. Vores underbo har flere gange været på nakken af os, og konfronteret os med, at han synes det larmer når vi går rundt. Vi har alle gange været imødekommende og forstående, men det er svært at ændre på, når lyden kommer, hver gang vi går rundt. Det betyder således, at vi ikke må gå rundt i lejligheden. Flere gange har han haft fat i min kæreste, der kun kan beklage og har rådet ham til at tage fat i boligforeningen, men i dag synes jeg han tog den for langt. I det vi kom ind i opgangen, kom han farende ud af sin dør og brokkede sig over vores larm. Det skal lige siges, at vi slet ikke havde været hjemme, da vi kom fra arbejde. Dette fortalte vi ham på en stille og rolig måde. Det korte af det lange var, at han mente at jeg gik rundt på en mærkelig måde og at jeg skulle have kludesko på? Mit spørgsmål er så, om en underbo må forlange hvad man har på i sin egen lejlighed? Nu han vil have, at jeg skal iklæde mig hjemmesko, når jeg går rundt. I en varm lejlighed om sommeren. Det andet er, at jeg føler han overvåger mig fra sit vindue. Han kan nemlig se udenfor, når man går ind i opgangen, og næsten hver gang jeg kommer ind, kommer han styrende ud og brokker sig. På en måde, hvor han ikke vil samarbejde. Hvad skal jeg gøre? Mvh. En ung forvirret pige.

Svar:
Kære Hannah.
Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen, jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig. Det lyder som en rigtig træls og udfordrende situation du sidder i der med din underbo, og det er derfor vigtigt at finde en løsning, der gør det muligt for dig og din kæreste at føle jer trygge og komfortable i jeres eget hjem. Det lyder også til denne underbo er rimelig overbærende og måske endda lidt konfliktsøgende. Jeg vil forneden liste nogen forskellige råd, du kan overveje at gøre brug af:
1. Snak med boligforeningen igen: Det er måske en god ide at tage kontakt til din boligforening igen og rapportere problemet med din underbo. De kan evt hjælpe med at aftale en samtale mellem jer eller tage andre nødvendige skridt for at løse situationen. Mange foreninger har folk ansat til at tage del i den slags samtaler, for at konfliktmægle. Boligforeningen har normalt regler og retningslinjer, der skal sikre, at alle beboere har ret til at nyde deres hjem uden unødvendige forstyrrelser eller overvågende og kontrollerende naboer i dit tilfælde.
2. Dokumenter støjniveauet: Det kan også være en god ide at begynde at dokumentere tidspunkter, hvor din underbo klager over støj, selv når der ikke er nogen åbenlyse aktiviteter i din lejlighed. Dette kan hjælpe med at bevise, at I ikke er skyld i den påståede støj og give dig noget at henvise til, hvis situationen fortsætter. Evt. kan det blive nødvendigt at video dokumentere fx
3. Undersøg dine lejekontrakt og boligregler: Det kan måske virke som noget langhåret og tungt arbejde, men det kan måske være en ide at gennemgå din lejekontrakt og eventuelle regler eller vedtægter for din boligforening for at se, om der er noget, der nævner regler om støj og overvågning. Dette kan give dig en ide om, hvad der er tilladt og ikke tilladt i din bolig.
4. Tal med din underbo: Jeg ved dette nok kan blive svært når jeres nabo lyder som en sur og uforstående person, men prøv at have en rolig og forstående samtale med din underbo. Spørg ham om, hvad der specifikt generer ham, og se om der er nogle måder, I kan finde en fælles løsning. Måske kan I fx aftale bestemte tidspunkter, hvor I forsøger at være særligt stille eller han må tage specielle ørepropper i hvis han er særlig lyd følsom. Problemet lyder jo til primært at ligge hos ham, og han kan ikke tillade sig at bestemme hvilket fodtøj i må have på, så en ide for ham ville være ørepropper eller andet lydisolerende.
5. Brug tykke gulvtæpper: Hvis det er muligt, og I har lyst, kan I overveje at lægge et meget tykt gulvtæppe eller andet der evt kan hjælpe med at gøre det mere støjisolerende.
6. Hold dig informeret og dokumenter: Fortsæt med at holde kontakt med din boligforening for at sikre, at de er klar over situationen og tager de nødvendige skridt for at håndtere den og rapporter også underboen hvis han forsat chikanere dig eller din kæreste- igen kan det være en god ide at videofilme når han konfronterer en af jer så i har dokumentation på hans måske urimelige adfærd. Husk på, at alle har ret til at føle sig sikre i deres eget hjem, og det er vigtigt at finde en rimelig balance mellem din ret til at leve normalt i din lejlighed og din underbos behov for stilhed. Ved at tage de rette skridt og samarbejde med boligforeningen, kan du forhåbentlig finde en løsning på denne udfordrende situation.
Det var det svar jeg kunne tilbyde for nu, og jeg håber naturligvis du kan bruge noget af det, også vil jeg ønske dig held og lykke og håber du får skabt noget som kan fungere for alle parter.
Venlig hilsen Kylie.