skole tvinger til at fortælle end forældre om hash
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg har været til skole sygeplejske og hun ved nu at jeg har røget hash 3 gange, men ryger det jo måske 1 gang på 3 måneder og nu ville hun sige det til mine forældre. Jeg ville ikke have det fordi det kommer bare til at ødelægge mit liv. hun siger hun SKAL sige det og har prøvet alt for at undgå det. Jeg har nu en uge til at finde ud af hvad jeg skal gøre ellers ringer hun til mine forældre, og de skal vide det. mine forældre kan blive meget sure og det meget bange for dem HJÆLP!!! hvad kan jeg gøre for de ikke finder ud af det?

Svar:
Hej du
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af den situation du er kommet i.
Jeg tænker ikke du kan gøre så meget ved det her med at dine forældre får besked, for det kommer til at ske.  Så spørgsmålet er mere hvordan de får det at vide, og om du har brug for hjælp til at tale med dem.
Du skriver at du er bange for dine forældre, og det synes jeg er lidt bekymrede. Er det fordi du før har oplevet at de kan  kan blive meget vrede og skælder ud? Er det fordi de slår, eller noget helt tredje? Måske er du "bare" bange for hvordan de vil reagere?
Jeg synes du skal overveje at spørge skole sygeplejersken om hun kan hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Det kan også være din lærer eller en anden voksen som du er tryg ved. Hvis du er bange for dine forældre kan det være rigtig rart at have noget støtte fra en anden voksen, når man skal tage snakken.
Hvis du generelt er bange for dine forældre synes jeg i det hele taget du skal række ud, og få hjælp til den del, for sådan bør det ikke være. Det kunne være din lærer, skole sygeplejersken, eller måske en ungerådgiver fra din kommune? Alle kommuner har ungerådgivere, som er eksperter i at hjælpe unge, hvis de har forældre der ikke altid gør eller siger de de mest hensigtsmæssige ting.
Du kan også skrive til vores SMS-rådgivning og fortælle mere om dit forhold til dine forældre. Det er ikke okay, hvis du går og er bange for dem, og vi vil gerne hjælpe. Du kan skrive til os alle hverdage mellem 6-22 på 25806060... anonymt selvfølgelig.
Mange hilsner Tanja