Hvornår kan man bruge ordet onani?
brevkassespørgsmål af
Isabel
13 år
Mig og min veninde har en diskussion. Ved ikke om i kan hjælpe os med at fortælle hvem der har ret? Min veninde mener at hun sagtens kan onanere en veninde. Jeg mener at det er forkert brug af ordet. For jeg mener at onanere kun er noget man gør med sig selv. Jeg vil sige at hun giver en veninde finger hvis hun gør det og at man der ikke kan bruge ordet onanere men hun mener altså godt man kan onanere andre. Hvem har ret?

Svar:
Hej Isabel.
Mange tak for et rigtig godt spørgsmål.
Da jeg læste dit spørgsmål må jeg nok indrømme at jeg havde lidt den samme opfattelse som dig - altså at onani er noget man gør med sig selv. Jeg har dog prøvet at undersøge ordet lidt og det viser sig at der er lidt forskellige meninger om det.
F.eks. er det engelske ord for onani, masturbate, defineret både som selvtilfredstillelse, men også hvor man onanerer på andre - altså f.eks. ved at give finger. https://www.dictionary.com/browse/masturbation
Derimod stammer selve ordet onani fra bibelen hvor der var en mand der hed Onan, der ikke ville gøre sin kone gravid og derfor "spilte" han sin sæd på gulvet. https://da.wikipedia.org/wiki/Onani
Der kan dog på dansk være tale om gensidig onani, hvor man onanerer på hinanden.
Så ja, mit svar kommer til at blive år 2024 kedeligste svar - I har begge ret.
Mvh. Chris - Cyberhus