Mave/tarm problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej cyberhus. Jeg har i et par år lidt af forskellige maverelaterede problemer i form af forstoppelse, mavesmerter (til tider skarpe smerter), diarré, kvalme og til tider slim i og uden afføring (det er i små mængder). Jeg er blevet lidt bekymret over, at jeg lige nu oplever slim uden afføring. Når jeg har de perioder med slim, mærker jeg, at min mave er i uro (bobler meget og luft i maven), så jeg er aldrig i tvivl om, at jeg nu får det. Jeg har normalt haft det lige før min menstruation starter, men lige nu oplever jeg det også før det. Har bare slået det hen, men nu må jeg ærligt indrømme, at jeg er lidt bange for, om det er en eller anden kronisk betændelsestilstand, der kan være skyld i mine mange års maveproblemer. Har været til lægen UTROLIG mange gange med mavesmerter i maven og forstoppelse og en enkel gang omkring slim, men lægen mener det er ibs. Har aldrig fået taget nogen form for test, så kunne det virkelig bare være ibs? Mine mave/tarm problemer ligger helt tilbage til 2011(måske endda længere), så det er langt fra nyt for mig. 😔

Svar:
Kære dig.
Afføringen kan godt være varierende, men den bør som udgangspunkt være regelmæssig og se nogenlunde ens ud hver gang. Når der sker en ændring i afføringsmønsteret, er der oftest en god forklaring, men bliver ændringen ved, er mønsteret generelt meget skiftende, er der blod eller slim i afføringen, så skal man få det tjekket ved lægen. Det har du jo gjort, som du skriver. Det er ikke altid muligt kun ud fra symptomerne at være sikker på, hvilken tilstand/diagnose der ligger bag. Det er en god idé at få lavet en afføringsprøve og få taget nogle blodprøver. Måske har din læge allerede gjort dette?
Slimet afføring kan ses ved forskellige tilstande. Heriblandt inflammatorisk tarmsygdom (betændelse i tarmen), tarminfektioner inkl. infektioner med orme, seksuelt overførte sygdomme og godartede svulster/polypper samt ondartede svulster (tarmkræft). Hos yngre er betændelsestilstande i tarmene og irritabel tarm (IBS) de hyppigste årsager, og de symptomer du beskriver, stemmer som udgangspunkt overens med IBS.  Jeg studser dog lidt over, at du som regel får slimet afføring i relation til din menstruation. Det får mig til at tænke på sygdommen endometriose, hvor vævet i livmoderen (endometrium) også forekommer uden for livmoderen og kan give cyklusrelaterede smerter. Endometrium kan bl.a. også sidde på tarmene og medføre afføringsændringer som blod og slim i afføringen. Kvinder med endometriose har faktisk ofte symptomer på IBS og kan derfor nemt fejldiagnosticeres.
Jeg vil altså råde dig til at kontakte din læge påny, så du kan undersøges for mulige andre diagnoser end IBS som forklaring på dine symptomer, f.eks. en betændelsestilstand eller endometriose.
Med venlig hilsen
Tatjana