Hvorfor har jeg sådan lyst
brevkassespørgsmål af
Bene
13 år
Hej er en pige på 13 år og har det problem at jeg har ekstremt meget lyste til at kysse en eller anden men jeg har ikke en kæreste og heller ikke en jeg er forelsket i måske har jeg et crush men jeg har næsten lige mødt ham fordi vi går i klasse sammen og vores klasser er lige skiftet skole og er kommet ind i en ny klasse hvor jeg ikke kender nogen men ham her drengen han er bare sød. Men jeg kommer nok ikke til at kysse nogen lige i det næst stykke tid og det gør at jeg begyndte at kysse med min pude og at jeg laver kærlige ting men min lillebror altså ikke sex men jeg busser ham lige som hvis han var lige så gammel som mig. Er det bare en del af det at komme i puberteten

Svar:
Hej Bene,
At have rigtig meget lyst til at kysse nogen er en helt naturlig del af det at komme i puberteten. Kroppen udvikler sig, hormonerne raser, og man begynder at mærke ting, man ikke har mærket før. Det giver en naturlig nysgerrig på sig selv og sin omverden, og en naturlig lyst til at prøve nye ting af. Særligt sammen med andre. Der er altså intet galt med dig - du er helt normal!
Dog vil jeg sige, at du nok skal være lidt forsigtig med de ting du gør ved din lillebror. Nu ved jeg ikke præcis hvad det er du gør ved ham, men der er stor forskel på, hvordan det er i orden at være kærlig over for sin bror, og hvordan det er i orden at være kærlig over for sig selv eller ens crush. Du skriver, at det ikke er sex, men at du "nusser ham lige som hvis han var lige så gammel som mig." Igen ved jeg ikke præcis hvad det betyder, eller hvor gammel din lillebror er. Men det er vigtigt, at det ikke føles grænseoverskridende for din lillebror. Spørg ham gerne, om han er okay med det du gør. Og vær meget opmærksom på, om det overskrider nogen grænser - hvad end det er hans eller dine personlige grænser, eller det er grænserne for hvad der er i orden mellem søskende. For når grænser bliver overskredet kan det blive en rigtig væmmelig oplevelse, som kan sidde i én længe.
Som jeg skrev i starten er den lyst du mærker helt normal. Men den kan være svær at rumme, fordi man gerne vil have afløb for den. Og derfor tænker jeg, at det måske også kan være en hjælp for dig at tale med en god veninde om, hvordan du har det. Måske har hun oplevet noget af det samme, og kan genkende det du mærker. Det kan være en stor hjælp at snakke med andre, som har oplevet noget lignende det man selv står i. Og måske har hun ovenikøbet nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv