Frihed til at udtrykke mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg er født dreng og egentligt identificere mig også med mit køn. Men jeg synes det tøj som mænd og drenge går med er så kedeligt. Kedelige farver og kedelige firkantede former. Jeg ved at i dag er vi meget længere med frihed til at vi bare kan være os. Men jeg synes stadig det kan føles svært. Og jeg er stadig bange for diskrimination. Kan du hjælpe mig med min rejse?

Svar:
Kære dig
Det er helt naturligt at ville udtrykke sig gennem sin stil, og jeg tænker at du sagtens kan lege med både farver og former i dit tøj, uden at være bekymret for hvad andre tænker. Du skriver at du er godt tilpas med dit køn, og jeg tænker at det også betyder din seksualitet, og derfor tænker jeg også at du med ro i maven, godt kan prøve noget nyt af. Det kan selvfølgelig være svært at vide hvor man skal starte, og derfor tænker jeg at du måske skal overveje at tage ind i en tøjbutik, og få lidt råd til hvad der f.eks. er populært for tiden, hvis man ønsker mere farve eller mønster. Tøjbutikkerne er fantastiske til at hjælpe, og det er også helt ok at lade være med at købe noget,  selvom de viser dig ting. Jeg ved ikke hvordan din økonomi er, men nogle gange kan det være rart at få hjælp til at finde noget man synes godt om, og så kan du selv gå på opdagelse enten på nettet, i genbrugsen eller lignende, og finde noget der også kan lade sig gøre økonomisk.
I den forbindelse, kan du også overveje at prøve en personlig shopper. Det findes i de fleste storcentre, hvor man kan booke tid ved en personlig shopper, og hjælper de med at finde tøj til forskellige lejligheder, f.eks. arbejde, fest og afslapning. Når du booker tid, skriver du også hvad dit forventede budget er (men du er ikke tvunget til at købe noget), og så kan du jo holde dig til et budget som er realistisk.
Jeg kan godt forstå at du er nervøs for at prøve noget nyt af, og måske handler det i virkeligheden om at du er nervøs for at komme til at skille dig ud fra andre, fordi det så måske betyder at du bliver udelukket fra fællesskabet. Det er en helt normal bekymring, selvom den ofte netop kun er det: en bekymring. Når man så kaster sig ud i det, så finder man ud af at ens bekymringer sjældent matcher virkeligheden, og at det føles godt at være sig selv - uanset hvad andre tænker.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du får lyst til at prøve en ny stil, så du kan føle at du kan være dig selv.
Mvh. Camilla