Hvordan slå jeg bedst muligt op?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år som har en vildt sød kæreste, der bor i en anden by. Jeg elsker ham rigtig højt, men jeg tror så småt jeg er ved at indse at jeg ikke er forelsket i ham længere og derfor bliver nødt til at slå op med ham. Da jeg som sagt stadig elsker ham højt, er det meget svært for mig at få det sagt til ham. Ønsker virkelig at vi forbliver gode venner bagefter (hvis han altså har lyst til det). Så jeg vil gerne slå op med ham på en god måde, men eftersom vi jo bor i to forskellige byer, synes jeg ikke at jeg bør slå op med ham i virkeligheden. Selvom jeg egentlig helst vil gøre det ansigt til ansigt, tror jeg bare at det ville blive for rodet. Da vi bor så langt væk fra hinanden, ville jeg ikke kunne tage hjem igen den samme dag som jeg slår op med ham, og at overnatte hos ham efter jeg har slået op, tror jeg ikke ville være rart. Jeg har også tænkt på at ringe til ham og sige det over telefonen, men da vi næsten altid kun kommunikerer over SMS, når vi ikke er sammen, ville det på en eller anden måde virke mærkeligt og forkert. Da vi hovedsageligt kommunikerer over SMS, når vi er adskilt, har jeg tænkt på at dette måske ville være den bedste og mest naturlige måde at gøre det på. Jeg ved selvfølgelig godt at alle siger det er ondt at slå op over SMS, men har dog kun til hensigt at gøre det på en ordentlig og god måde. Vil skrive en ordentlig besked til ham og forklare ham det rigtigt. Og så har jeg tænkt på at give ham muligheden for at vi bagefter måske kan mødes et sted og få det afsluttet på en god måde og snakket om det. Kan jeg så godt tillade mig at slå op over en SMS, når nu omstændighederne er som de er og jeg gør det på en ordentlig måde? Eller er det en meget dårlig måde at gøre det på? Jeg er forvirret og ved slet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er så ked af at måtte slå op med ham, idet jeg virkelig ikke ønsker at såre ham. Han betyder stadig meget for mig, så det er vigtigt for mig at gøre det rigtigt. Jeg har nu villet slå op i over en måned, men har bare endnu ikke haft modet til det eller vidst hvordan jeg skulle gøre det. Håber meget i kan hjælpe mig. (Beskeden er kopieret fra en tideligere besked)

Svar:
Kære dig,
Jeg synes virkelig det er nogle gode tanker du gør dig, og dine tanker viser også at du på ingen måde har lyst til at såre ham, men at du faktisk bare gerne vil afslutte forholdet på en god og ordenlig måde.
Det er aldrig en særlig sjov situtation at skulle slå op med en, og det kan være endnu sværere når man stadig elsker personen. Jeg forstår virkelig godt at du ikke har lyst til at såre ham, men nogle gange gør den rigtige beslutning desværre bare ondt. Faktisk tror jeg generelt at det er næsten umuligt at undgå at såre personen når man slår op, men man må prøve at huske på, at den sorg heldigvis ikke varer for evigt. Både du og personen du slår op med, skal nok komme videre og blive glade igen.
Jeg kan godt se at omstændighederne ikke lige er der, til at du slår op i virkeligheden. Det lyder som en rigtig fin ide, at du vil give ham muligheden for at I kan mødes og få det afsluttet på en ordentlig måde efter du har slået op over SMS. På den måde har han også muligheden for at sige fra eller til om han har lyst til at se dig fysisk. Det er både meget modent og respektfuldt.
Hvis du skifter mening og alligevel ikke har lyst til at gøre det over SMS, er det måske også en mulighed at skrive til ham du gerne vil snakke med ham, men at du ikke synes I skal sove sammen. Det kan selvfølgelig være svært at skjule hvad du gerne vil snakke med ham om, men det er en mulighed hvis du synes det bliver for svært over SMS.
Det er en svær situation du står i, men du har hjertet på det rette sted, så jeg er sikker på du gør det på den bedste måde du kan, ligemeget om det er over SMS eller ikke. Og husk, du undgår nok ikke at han bliver ked af det, men det er helt okay. Måske kommer det til at såre jer begge, men som jeg skrev før, kan den rigtige beslutning gøre ondt, men den gør ikke ondt for evigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus