Er jeg igang med catfish?
brevkassespørgsmål af
Caroline
16 år
Hej CH,
jeg er meget online da jeg poster mine tegniner hele tiden, og har gjort i ret mange år. Jeg er næsten helt anonym online. Jeg har ikke fortalt andre min alder eller mit køn. Jeg er også en del af nogle forum hvor jeg poster mine tegninger og snakker med rigtig mange mennesker, og jeg føler tit og ofte at jeg skal være meget mere interessant som person end jeg egentlig er, og jeg prøver også at skabe en popularitet på de sociale medier igennem mennesker som har mange følgere, som jeg også snakker med.
De mennesker jeg chatter med føler jeg mig ret tætte på, men det vil altid forblive nogle venner derinde oh jeg kommer nok aldrig til at snakke med dem. Jeg oplever gang på gang, at jeg kommer til at sige nogle ting, som ikke helt passer. Det kan blandt andet være, at jeg har set et show, som andre snakker om, for at jeg også kan blive inkluderet i gruppen. Eller at jeg har gjort noget jeg egentlig ikke har gjort eller oplevet noget. Fx nogle år tilbage havde jeg en slem depression, og jeg følte mig helt alene og efterladt, så jeg løj faktisk om, at der var nogen der var brudt ind i vores hus mens jeg var et andet sted, og jeg var bange fordi jeg vidste at min hund var derinde og jeg ville ikke have, at der skulle ske den noget.
Jeg fik straks en masse opmærksomhed som jeg ikke normalt oplevede. Men jeg havde det også samtidigt meget dårligt over at lyve omkring det. Og jeg gjorde ikke noget lignende igen.
Generelt har jeg altid været vant til at lyve meget, og til sidst løj jeg så meget, at jeg ikke følte noget omkring det, og jeg skilnede ikke imellem om jeg sagde noget rigtigt eller forkert.
Det var først et par år tilbage at jeg begyndte at kæmpe imod depressionen, og samtidigt prøvede på at stoppe med at lyve. Jeg oplever at jeg falder tilbage i mønsteret fra tid til tid, men jeg synes at det går meget bedre.
Men jeg ved ikke helt, om jeg faktisk catfisher andre, ved at sige sådanne små løjne? Ud fra hvad jeg har forstået, er catfish at man bruger en helt anden identitet online. Men jeg er både anonym og lader ikke som om at jeg er et andet menneske end migselv. Nogle gange siger jeg bare, at jeg kan lide noget andet end jeg egentlig kan, eller at jeg måske har gjort noget som ikke passer. Men kun små ting. Desuden ved de faktisk at jeg er dansker og elev. Så jeg er ikke 100% anonym.

Svar:
Hej Caroline,
Nej, du catfisher ikke nogen. Catfishing er når man enten finder på en ny identitet, eller nupper den fra andre, for at opnå noget. Oftest bruges catfishing i forbindelse med bedrageri, hvor gerningsmanden bruger den falske persona til at lokke oplysninger eller penge ud af ofret. Det er slet ikke det, som du fortæller at du gør.
Jeg synes det er rigtig fint, at du har nogle overvejelser om, hvorvidt det er okay at finde på den slags historier for at få opmærksomhed, eller at lyve for at blive taget ordentligt imod. Det er måske ikke verdens bedste idé, men det er hverken forbudt eller ulovligt.
En af udfordringerne ved nettet er, at det tit bliver "gratis" at lyve - der er ingen som kan kigge en i øjnene, eller checke op på de ting man siger. Men på den anden side af den mønt, er der jo også muligheden for at være 110% ærlig!
Der er ingen på dit tegne-forum som ved hvem du er, så du har også et rum hvor du kan tale og skrive fuldstændig frit om vildt private emner som f.eks. depression, følelser og den slags, hvis du har lyst til at dele ud omkring de ting.
Jeg synes det er rigtig godt, at du passer på din identitet online - at du hverken oplyser alder, køn eller den slags, men det burde jo også give dig et frirum hvor du kan smide alle maskerne og bare være dig selv. Du er ikke forpligtet på noget som helst, som man f.eks. kan føle at man er i skolen eller sammen med de venner fra ens by/område. På internettet kan du helt selv vælge hvem du vil være, så hvorfor ikke være dig selv? Hvorfor bøvle med at hitte rundt i, hvilke tv-serier du siger at du har set, hvad du har sagt engang er sket osv.?
Du har en kunstnerisk platform som er helt din egen, og folk logger åbenbart ind for at kigge på dine tegninger - det gør dig til et afsindigt interessant menneske, og selvom jeg godt kan forstå, at popularitet på sociale medier er rart, så har du også bygget dig en platform hvor du bliver rost for hvad du kan, og ikke hvem du (lader som om) at du er. Det er helt vildt flot!
Du gør ikke noget ulovligt eller decideret forkert. Allerhøjest noget som er en smule spild af tid.
Pas på dig selv, og held og lykke med tegningerne :)
Hilsen Christian.