Dårlig til at snakke med mennesker:(

brevkassespørgsmål

Dårlig til at snakke med mennesker:(

brevkassespørgsmål af
Camilla
15 år
Oprettet 2 år 9 måneder siden

Hej, mit navn er Camilla.

Jeg har svært ved at snakke med mennesker, jeg føler mig ikke tilpas eller selvsikker når jeg har en dialog med nogen:( Jeg er dårlig til nye mennesker da jeg ikke ved hvad jeg sige for de ikke tror jeg er en freak!

Det trætne at skulle være bange for at møde nogen jeg kender på gaden fordi jeg er bange for ikke at sige det rigtige:(

Hvordan bliver Jeg mere snaksaglig- knus Camilla

Svar:

Hej Camilla.

Jeg kan godt forstå, at du er rigtig træt af at have det på den måde, som du har det, da det lyder til, at det er med til at begrænse dig i det, du ønsker at gøre. Det er rigtig ubehageligt at tvivle på sig selv i sådan en grad, at man ikke har lyst til at indlede samtaler med andre, fordi man er bange for ikke at sige det rigtige, eller er bange for, hvad andre tænker om en. Desværre er der mange, der har det på samme måde som dig, som prøver at undgå at starte samtaler med andre, selvom de faktisk gerne vil. Men det bliver en ond spiral, for vi har alle brug for kontakt til andre mennesker, og brug for at blive bekræftet og føle, at vi er noget for andre, så derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, hvad du kan gøre for at komme ud af det her.

Langt hen af vejen tænker jeg, at det handler om selvværd og selvtillid. Du skal stole på, at du er værd at snakke med, og at du har noget at byde ind med. Du skal have det godt med dig selv. Det er dit selvværd. Og dit selvværd kan du bygge op på forskellige måder. Til en start er det vigtigt, at du tænker positivt om dig selv. Prøv at læg mærke til, hvad du siger til dig selv eller tænker om dig selv, og derefter overvej, om du vil sige det samme til en ven eller familiemedlem. Vi er ofte hårdere ved os selv, men det er vigtigt at tale ordentligt til sig selv, for det afspejler sig i, hvordan vi har det med os selv. Så et godt råd er at øv dig i at sig positive ting om og til dig selv. Fx kan du starte hver dag med at sige noget godt om dig selv. Gerne højt, så du virkelig hører det. Det virker måske skørt i starten, men efter en periode plejer det at virke, så man faktisk begynder at tro på det. Du kan også skrive små sedler til dig selv og hænge dem op på dit værelse, så du ser det dagligt. I forlængelse af det kan du også lave en liste med dine styrker. Og bare tag dig god tid. Det kan fx være, at du tænker på andre mennesker, at du er en god lytter osv osv. Alt kan være på sådan en liste. Hvis du synes det er svært, kan du prøve at snakke med en tæt på dig, som du stoler på, som kan fortælle, hvad han eller hun synes er dine styrker. Det kan fx være dine forældre eller et andet familiemedlem.

Noget andet som du kan gøre er at styrke din selvtillid. Selvtillid handler om det, du gør, og at du tror på dine egne evner. Fx at du tror på, at du godt kan snakke med andre mennesker. Så du skal have nogle gode oplevelser med at snakke med andre mennesker. Og det får du, hvis du øver dig i at slippe dine tanker om, at du skal sige det rigtige, eller at andre ikke skal tro, at du er en freak. Jeg kan godt forstå, hvis det er svært, men det er vigtigt, for de tanker tror jeg er meget styrende for dig og din måde at snakke med andre på. Så du skal simpelthen kaste dig ud i en masse samtaler. Måske du har nogle tæt på dig, som du kan øve dig på. Det kan være en nabo, klassekammerater eller lignende. Det behøver ikke være de længste samtaler, men bare almindelig smalltalk, som ikke tager lang tid. Det kan gøre det nemmere for dig at kaste dig ud i det, for det er du nødt til for at få nogle gode oplevelser. Smalltalk kan være emner, som alle kan tale med om. Det kan være vejret, jeres skole, vej, det der fylder i samfundet lige nu, som fx corona eller sommerferie. Ellers kan du tænke på den her måde: De fleste kan godt lide at snakke om sig selv. Så hvis du fokuserer på at spørge ind til dem, så er fokus ikke så meget på dig eller at du skal overbevise dem om, hvordan du er. Det kan være en måde at give dig nogle gode oplevelser med det og styrke din selvtillid, så du på et tidspunkt ikke kommer til at tænke så meget over, hvordan du samtaler med andre, men bare er dig selv. Det er det vigtigste. Du skal ikke ændre dig for andre, men du skal tro på dig selv, og tro på, at du er værd at snakke med.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og råd, og at du har mod på at kaste dig ud i noget af det, jeg har foreslået.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det, og håber, at det lykkes for dig.

De bedste hilsner
Laura

LauraPernilles billede
Laura har svaret på dette spørgsmål