Hvordan fortæller jeg det
brevkassespørgsmål af
Me
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år,
jeg har en kæreste jeg elsker rigtig højt,
men det er en pige, jeg vil rigtig gerne sige det til min mor, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal sige det

Svar:
Hej med dig
Godt, at du skriver her i brevkassen!
Hvor lyder det dejligt, at du har fået en kæreste, du elsker højt.
I forhold til dit spørgsmål om, hvordan du skal fortælle din mor, at din kæreste er en pige, så tænker jeg, at der er flere forskellige ting, du kan overveje.
Først og fremmest, så tænker jeg, at det handler om, at du skal være klar til, at du skal sige det, og at hun ved det. Når du er forelsket i en pige, så er det jo en del af den du er, og så kan det godt være lidt svært at sige højt.
Når noget er meget personligt, såsom din seksualitet, så kan det være enormt ubehageligt, hvis folk ikke forstår, at man er, som man er. Jeg tænker, at det er den primære årsag til, at det kan være svært at dele med andre mennesker.
På den anden side, så tænker jeg, at det at være forelsket i en af samme køn efterhånden er blevet ret almindeligt i Danmark og dermed ikke noget, man overhovedet skal skamme sig over på nogen måde.
Når du skal fortælle din mor det, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du er tydelig omkring, at det gør dig rigtig glad at være i forholdet, og at du elsker pigen meget højt, som du også skriver her. Et naturligt moderinstinkt vil nok være, at din mor vil bakke dig op om dit forhold. De fleste forældre ønsker at se deres børn glade og det er derfor jeg tænker, at det er vigtigt, at du viser hende, at du er glad.
Alt afhængigt af, hvordan din mor og dig generelt taler med hinanden og ellers har det med hinanden, så vil det også være forskellige måder, der bedst vil fungere at sige sådan noget på.
Jeg tænker at det aller bedste du kan gøre er, at du siger tingene fuldstændigt som de er. Det behøver ikke nødvendigvis være mundtligt, hvis du synes, at det kan være lidt svært. Et brev er også altid en god mulighed for at fortalt de ting, man synes er lidt svære at få sagt. Om ikke andet vil brevet kunne hjælpe til, at I har fået "brudt isen" og har noget helt konkret at tale ud fra.
Kort sagt så handler det om, at du er ærlig, og at du ikke siger noget, før du selv føler, at du er klar til at sige noget om det.
Der er absolut intet skamfuldt ved at stå ved sin seksualitet, tvært imod så synes jeg, at du skal være stolt af den du er og dermed også din seksualitet.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, hvordan din mor vil reagere, men jeg kan håbe og jeg tror, at hun vil have en positiv respons på, at du kommer også siger det. Det er rigtig vigtigt, at du husker, at selvom du i forvejen ved, at du er forelsket i en pige, så er det ny information for din mor, og du kan med fordel fortælle hende, at det er okay, hvis hun lige skal have lov at tænke over det, inden I snakker mere om det. Det kan godt være svært at få sådan noget at vide, selvom man ikke har noget imod det. Hun skal have lov at tænke sig, om før hun siger en masse til dig. Derudover tænker jeg, at det også kan være en rigtig god idé at fortælle hende, at det er helt okay, at hun stiller nogle spørgsmål, hvis der er mere hun gerne vil vide.
Jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar og ellers er du altid meget velkommen til at skrive til brevkassen igen, eller til at kigge forbi vores chat.
De bedste hilsner fra Jannie