Hvor stor er chancen for at jeg er gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Den 21. mar. var jeg til fest hvor jeg endte med at have sex med én i badet. Vi brugte ingen form for prævention, men han er virkelig god til pull out metoden. Jeg havde min menstruation og jeg ved at chancen for graviditet derfor er lille. Han sagde han trak ud og fordi jeg havde min mens tænkte jeg at chancen er meget lille for graviditet. Men jeg kan alligevel ikke lade vær med at bekymre mig, jeg kan jo ikke gøre andet end at vente.
Jeg vil bare høre hvor stor en chance I tror jeg har for at blive gravid.
Hilsen anonym

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit brev. Det er aldrig rart at gå og bekymre sig om at være blevet gravid efter sex, så jeg er glad for, at du har lyst til at dele din bekymring med mig her i brevkassen.
Du skriver, at I havde sex mens du havde din menstruation. Det er helt rigtigt, at man under menstruation har mindre risiko for at blive gravid. Det betyder dog ikke, at det er umuligt at blive gravid mens man menstruerer, og derfor anbefales det, at man bruger prævention under sex, også selvom risikoen for graviditet er lavere end andre tidspunkter i cyklussen. 'Pull out metoden', som du nævner, er ikke en præventionsform til sikker sex. Selvom fyren ikke får udløsning oppe i dig, vil sædceller stadig kunne blive overført til dig under sex. Derfor vil et kondom eller en anden præventionsform være mere sikker at bruge en anden gang, frem for 'pull out metoden'.
Du spørger til, hvor stor chancen kan være for at være blevet gravid under de omstændigheder, du beskriver. Det kan være lidt svært at sige helt præcist. Risikoen er - som du nævner - meget lav, fordi du havde din menstruation. Som du skriver, er det fint at vente og se tiden an. Du kan prøve at holde øje med, hvornår du skal have din næste menstruation, og hvis den udebliver, kan du vælge at prøve at tage en graviditetstest. Den kan bl.a. købes i Matas eller på apoteket, men den kan først tages efter, du skulle have haft din næste menstruation i tilfælde af, at den udebliver.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Christine fra Cyberhus