Hvem skal jeg invitere - Splittet mellem venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse Jeg står i den situation, at jeg skal invitere til mit studentergilde og jeg glæder mig! Det eneste problem er, at jeg gerne vil have en pige med, som min bedste veninde hader. Det skal lige siges at denne pige har været min veninde utro med hendes kæreste (lidt symbolsk, de lavede ikke noget, men rørte lidt ved hinanden i fuldskab). Min bedste veninde er stadig meget rørt af dette hvilket jeg fuldt forstår. Der er bare dette, at denne pige vidst selv er lidt uklar over situationen, er sød mod mig og vi er endda i en slags stor vennegruppe sammen, så hvis jeg ikke inviterer hende, er det garanteret at alle vil stille spørgsmål og kigge skævt på mig. Så hvad gør jeg? Jeg vægter selvfølgelig min bedste veninde højest, men hun har givet mig et slags ultimatum om at, hvis pigen bliver inviteret, tager min veninde med til et andet gilde istedet - hvilket hun vil gøre som en hjælp på mit problem. Det har jeg meget svært ved at acceptere, da jeg jo ønsker hun bare vil lægge det bag sig én aften. På den anden side vil jeg jo heller ikke blive stillet i dårligt lys og dig… Så hvad gør jeg? Vh den meget fortvivlede

Svar:
Hej du
Sikke et svært dilemma, du står i - hvor kan jeg godt forstå, hvis du er fortvivlet, forvirret og frustreret! Du skriver, at din bedste veninde har givet dig et ultimatum om, at hun ikke vil tage med til dit studentergilde, hvis der kommer en bestemt anden pige fra din bekendtskabskreds. Det fordi din bedste venindes kæreste har været utro med pigen. Du skriver også, at du faktisk er venner med den her pige, og at hun er sød overfor dig og ikke er klar over, at din bedste veninde har et problem med hende. Du står altså i midten af et problem, som i virkeligheden har meget lidt med dig at gøre.
Jeg tror, at det bedste ville være, hvis din bedste veninde og pigen fik talt sammen om det. Men det er ikke sikkert, at det er en mulighed. Så jeg har et par andre forslag til, hvad du måske kan gøre i stedet for. Det er helt op til dig, om du vil bruge et eller flere af dem.
Det ene forslag er, at du kan prøve at tale med din bedste veninde om, hvordan du har det med hendes ultimatum og situationen generelt. Du kan prøve at forklare hende det samme, som du har forklaret mig her i brevkassen: at det er dig, som taber ansigt, hvis pigen ikke inviteres med. Og at du gerne vil have lov til at fejre dit studentergilde med alle de mennesker, som har gjort din gymnasietid god. Du kan prøve at forklare hende, at hendes ultimatum slet ikke er en hjælp for dig, men kun gør situationen sværere.
Det er naturligvis helt forståeligt, hvis din bedste veninde er usikker, ked af det og såret over hendes kærestes utroskab - og at hun ikke vil mindes om det ved at se på den person, han var hende utro med. Måske kan det hjælpe, hvis du også i jeres samtale tager din venindes perspektiv og udtrykker din forståelse for hendes situation? Samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke, at det er enormt selvisk af din veninde ikke at kunne tilsidesætte sig selv i blot én aften for din skyld. Det kan være, at de to piger slet ikke behøver snakke med hinanden i løbet af aftenen? Måske kan I finde frem til et kompromis sammen? Du kan også prøve at spørge dig selv om, hvad du mon ville have gjort i hendes sted og foreslå dét som en løsning?
Det andet forslag er, at du kan prøve at tale med pigen om, hvordan det hele forholder sig med din bedste veninde og høre, om hun vil være okay med at sidde over. Eller måske blot tage tidligere hjem? Jeg er sikker på, at pigen vil være forstående overfor dit dilemma, hvis du forklarer hende det samme, som du har forklaret i dit spørgsmål. Måske vil pigen endda selv forsøge at kontakte din bedste veninde for at få redet trådene ud? Det kan også godt være, at pigen bliver ked af det og måske føler sig forkert, eller at hendes venskab ikke er værdsat. Eller det kan være, at hun slet ikke har samme opfattelse af utroskabet, som din bedste veninde. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du, hvis du vælger at tale med hende, er opmærksom på, at det også kan skabe en ny konflikt mellem dem. Måske er hun helt cool med det - men det kan også være, at hun bliver vred eller ked af det, og så står du måske blot midt i et nyt problem.
Et tredje forslag er, at du forklarer begge piger situationen og lader være med at invitere nogen af dem til dit studentergilde. Ved at gøre det, kan du håbe på, at din bedste veninde bliver klar over, hvor meget hun sårer dig - og at hun forhåbentligt selv kan høre, hvor langt ude hendes ultimatum egentligt er. Samtidig er risikoen også, at du utilsigtet kommer til at skubbe din bedste veninde væk. Så jeg tror ikke, at det her forslag nødvendigvis er en god løsning - men nu ved du, at muligheden er der.
Jeg tænker, at du bliver nødt til at gøre op med dig selv, hvor vigtigt det er for dig at have begge piger med til dit studentergilde. Hvem af dem vil du allerhelst have med? Ville den ene være mere forstående end den anden, hvis de ikke blev inviteret? Eller ville I kunne indgå et kompromis, hvor du har mulighed for at have begge piger med, men på en måde som din bedste veninde ville være okay med? Måske behøver det ikke være enten/eller?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at mine refleksioner kan sætte nogle tanker i gang hos dig, som hjælper dig til at finde en løsning. Jeg sender et stort kram og god energi i din retning og håber, at du får løst dit dilemma!
De bedste hilsner
Marie