Spiral er jeg gravid?

brevkassespørgsmål

Spiral er jeg gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej

Jeg er en pige på 17 år der for 3 dage siden fik sat en spiral op. Jeg har tidligere været på minipiller, hvilket jeg valgte at holde en pause for, da jeg var bange for om jeg var gravid... jeg tog selvfølgelig en masse graviditetsteste, og alle 5 var negative - kan jeg regne med dem 7-9 uger efter sex? Jeg fik ikke min menstruation inden oplægning af spiral, men kan jeg regne med at de ikke har valgt at oplægge en spiral hvis der har været tegn på graviditet? Det skal lige siges at jeg blev ultralydsscannet både inden og efter oplægningen. Gynækologen sagde at i min venstre æggestokke kunne hun se at der var et æg på vej, altså et æg der havde vokset sig stort. Det er vel også et tegn på at menstruation er på vej og man derved ikke er gravid?

Vil bare gerne høre hvad i tænker, især når man måske har lidt ekstra tankemylder i de her coronatider.

Mvh

Svar:

Kære dig.

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du måske har lidt ekstra tankemylder i de her Coronatider, det er helt naturligt, og det er du helt sikkert ikke alene om. Jeg kan også godt forstå, at du tænker meget på og kan være bange for, om du er gravid, fordi din menstruation er udeblevet.

Jeg vil starte med at sige til dig, at det er meget almindeligt at have uregelmæssige menstruationer. Rigtig mange unge kvinder oplever, at deres menstruation kan være uregelmæssig, enten ved at den kommer oftere eller sjældnere end den normale cyklus på omkring 21-35 dage med en blødningslængde på 4-8 dage. Særligt er det naturligt i teenageårene, når man begynder at menstruere første gang. Det er altså helt normalt, at have uregelmæssige menstruationer, hvor menstruationerne kan variere meget både i forhold til hvor længe blødningsperioden varer, og hvor ofte menstruationen kommer, altså hvor kort eller lang ens cyklusperiode er. Det afhænger rigtig meget af hormonerne i kroppen, og derfor kan ens menstruation godt ændre sig lidt eller blive uregelmæssig. Med tiden skal menstruationerne gerne blive mere regelmæssige, men der er meget, som kan have indvirkning på menstruationerne, blandt andet hvis man træner meget, pludselig taber sig i vægt, eller hvis der sker ændringer i ens livssituation og man for eksempel føler sig stresset eller trist.

Du kan godt regne med en graviditetstest 7-9 uger efter du har haft sex. En graviditetstest kan tages fra den dag, som du skulle have haft din menstruation. Hvis dine menstruationer ikke er regelmæssige eller du ikke kan huske, hvornår du skulle have haft din menstruation, kan du tage graviditetstesten allerede tre uger efter du har haft sex. Nogle graviditetstest er mest tydelige, hvis du tager dem om morgenen.

Du kan også godt regne med, at gynækologen ikke ville have lagt din spiral op, hvis der var tegn på graviditet. Hvis man er gravid, skal man nemlig have taget sin spiral ud og ikke have lagt en op. Og hvis gynækologen har ultralydsscannet dig, ville gynækologen have kunnet se på scanningen, hvis du var gravid.

Ægløsningen sker omkring 14 dage før en menstruation, så hvis gynækologen kunne se at der var et æg på vej, kan der altså gå op til 14 dage før du får din næste menstruation.

Det er dog stadig en god idé, at du holder øje med om du får din menstruation. Hvis du fortsat er i tvivl om, om du er gravid, vil jeg råde dig til, at tage endnu en graviditetstest for at sikre, at du ikke er gravid. Men som sagt kan du godt regne med de negative tests du allerede har taget. Måske er din menstruation forsinket, fordi du har tænkt rigtig meget over, hvornår den mon kommer næste gang.

Husk at spiral kun modvirker at blive gravid, og ikke beskytter mod sexsygdomme.

Jeg håber, at du kan bruge svaret.

Kærlig hilsen

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål