Hvem er forkert på den ?
brevkassespørgsmål af
Noah
14 år
Må en lærer godt gå over og tage din telefon ud af hånden på dig på en hård måde og så derefter have den i lommen. Jeg hved godt det kan lyde lidt mærkeligt men jeg går i en idræts klasse og en af mine morgentrænere han tog min telefon hårdt ud af hånden på mig og så derefter tog han den i lommen. Jeg spurgte ham om han kunne lægge den et andet sted fordi jeg kunne se at han også trænede og jeg har bangefor at den ville gå i stykker. Han blev sur på mig og sagde at han ikke gad at snakke med mig for ham var “ sur på mig” jeg bliver derefter provokeret og bliver så ved med at spørge ham for han laver en øvelse hvor han ligger på den. Han nægter og jeg hved ikke om det er mig der er forkert på den eller han faktisk ikke havde ret til at gøre det han gjorde.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at den her situation fylder for dig, og at du tænker over, om din lærer mon havde ret til at gøre, som han gjorde. Så det er rigtig godt, at du skriver, da det også viser, at du tænker over, hvad der mon er okay og hvad der ikke er, og det er altid super godt at gøre sig de tanker.
En lærer må gerne tage en elevs telefon, hvis den bliver brugt på et tidspunkt, hvor det i følge skolens regler ikke er tilladt at bruge telefoner. Med det sagt, så skal reglerne håndhæves på en ordentlig måde. Dvs. en lærer må i princippet gerne tage en mobil ud af hånden på en, men må ikke bruge fysisk magt for at få telefonen, eller på en måde som føles truende eller ubehagelig for en. Men da det er meget forskelligt, hvordan man kan opleve sådan nogle situationer, og da jeg ikke har oplevet situationen selv, så er det svært at sige præcis, hvor grænsen går i sådan en situation, og om det var over grænsen det, din lærer gjorde.
Ud fra det, du beskriver, så kan jeg godt forstå, at du ikke synes, at det var i orden, at læreren ikke virkede til at passe bedre på din telefon ved at have den i lommen under timen. Din telefon er din ejendom, og hvis den bliver taget fra dig i skolen, så skal skolen selvfølgelig ordentligt på den, selvom det i sidste ende ikke er deres ansvar, hvis der skulle ske noget med den i skoletiden. Men ud fra det, du fortæller, så er det helt fair, at du var bekymret for, om den mon gik i stykker, og jeg synes, at det er helt i orden, at du spurgte til, om han kunne passe bedre på den, og jeg forstår også godt, at du blev frustreret over, at din lærer ikke virkede til at tage din bekymring alvorligt.
Så nej, jeg tænker ikke, at du er forkert på den ved at stille spørgsmålstegn ved, om det var okay, at din lærer gjorde, som han gjorde. Det er okay at stille spørgsmål og sige fra, hvis der sker noget, som man synes er urimeligt eller ikke okay. Der kan være mange grunde til, at din lærer reagerede som han gjorde, som andre ikke kan regne ud, men selvom han gerne måtte tage telefonen, så skal det gøres ordentligt, og han skal selvfølgelig passe på den, mens han har den. Og selvom din lærer ikke virkede til at tage det alvorligt, så du må du endelig ikke stoppe med at sige fra, hvis du oplever noget urimeligt fremadrettet, så længe det bliver gjort på en ordentlig og respektfuld måde.
Hvis situationen stadig går dig på eller du tænker meget over det, så vil jeg anbefale dig at tale med en voksen omkring dig - måske dine forældre eller en anden lærer, som du har det godt med. Det kunne måske føre til en god snak generelt om telefoner i skoler, og hvordan man bedst løser situationer som disse, hvor telefoner bliver inddraget.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille