Hvad skal jeg efter 9. Klasse
brevkassespørgsmål af
Victor
15 år
Hej Jeg er 15 år og går i 9. Klasse Mit problem er at jeg skal på “efterskole” (det er det nemmeste at kategorisere det som) men jeg er blevet lidt i tvivl om jeg heller vil på HTX med mine vener her efter sommerferien eller om jeg skal tage det år på “efterskolen” også tage HTX Jeg håber at i forstår spørgsmålet og kan hjælpe eller finde nogen der kan hjælpe med at svare på spørgsmålet

Svar:
Kære Victor
Jeg kan godt forstå, at det er en svær beslutning at stå overfor. Der er flere ting at overveje, når man skal vælge mellem at tage et år på efterskole eller starte direkte på HTX sammen med sine venner.
Jeg vil forsøge at liste nogle forskellige tanker og råd, som måske kan hjælpe dig på vej, jeg vil prøve at opstille det sådan Efterskole Vs HTX, så du kan overveje fordele og ulemperne ved hvert valg:
Efterskole Vs HTX
Efterskole: Ofte handler et efterskoleophold ikke kun om det faglige, men også om social og personlig udvikling. Du bor sammen med dine kammerater, og man lærer typisk hvordan man bedst skal stå på egne ben, blive mere selvstændig og forhåbentlig udvikle gode venskaber i et tæt miljø. Mange oplever efterskole som et år, hvor de vokser både socialt og fagligt.
HTX: Her er der mere fokus på det faglige, også på det sociale, men ikke ligeså høj grad som på efterskole. HTX har især fokus på det naturvidenskabelige, teknologiske og matematiske fag. Hvis du er meget motiveret for at komme i gang med HTX lige nu, kan det være attraktivt at hoppe direkte med.
Efterskole vs HTX: Venskaber
Efterskole: Du vil selvfølgelig komme til at møde en masse nye mennesker, måske fra andre dele af landet også. Det kan være en helt særlig oplevelse at få venner på kryds og tværs, som man er sammen med hele døgnet. Det kan godt være, at du ikke er sammen med dine nuværende venner i hverdagen, men I kan stadig holde kontakten ved fx at mødes i weekender eller ferie, i kan også holde kontakten via sociale medier fx en snapchat gruppe. Når du har afsluttet dit efterskoleår kan du så begynde på HTX, hvis det stadig er planen, muligvis endda sammen med nogen af dine efterskole venner.
Direkte på HTX: Hvis du starter på HTX nu, kommer du til at gå i skole med dine venner med det samme. Det kan være rart ikke at “miste” det fællesskab lige nu. Men husk, at man altid kan få nye venner og stadig holde kontakten til gamle venner, selvom man vælger en anden skole.
Efterskole Vs HTX: Fagligt niveau.
Efterskole: Nogle efterskoler har fokus på bestemte linjefag fx sport, musik eller teater. Der er mange muligheder der, især hvis du vælger en efterskole, der passer til dine interesser. Samtidig kan man ofte forbedre sine karakterer og blive mere moden fagligt, før man starter på en ungdomsuddannelse.
HTX: Hvis du føler dig moden og klar nok faglig til at gå i gang med en HTX og du er motiveret, så giver det måske bedre mening at starte nu. Det kan også være, du foretrækker at have et års ekstra modning, så du kan være endnu mere klar, når du begynder på HTX. Hvis du føler du har brug for mere modenhed, så er efterskole nok et bedre valg.
Hvad vil du sige fremtidsplanerne for nu er?
Overvej, om du har en hel klar ide om, hvor du vil hen efter 9. klasse.
Hvis du gerne vil have lidt mere tid til at finde dig selv, få nye oplevelser, modnes og blive mere sikker på, hvad du vil i fremtiden, så er efterskole ofte en god mulighed.
Hvis du allerede er meget sikker på, at du vil gå den tekniske/naturvidenskabelige vej, og du har en energien til at gå i gang med det samme, så kan du sagtens starte nu.
Tal med folk omkring dig
Forældre: De kender din situation, og kan hjælpe med at se det hele lidt udefra og guide dig lidt på vej.
Studievejleder: De er vant til at snakke med unge om netop de her overvejelser. De kan også hjælpe med at se på dine muligheder bagefter.
Venner, søskende eller andet familie: Måske kender du nogen venner/familie der har prøvet efterskole og/eller HTX: Hvis du kender nogen, der har været på efterskole eller er startet på HTX, så hør, hvordan deres oplevelse var, så kan du ligesom danne en større billede af hvad du skal vælge, og bedre vægte forlempe og ulemper.
Men hvad siger din mavefornemmelse?
Det er et gammelt, men godt råd, hvad siger din mavefornemmelse til dig? Hvad føles mest rigtigt? Bliver du mere glad og spændt ved tanken om efterskole eller tanken ved at skulle på HTX ved vennerne?
Hvis du er meget i tvivl, kan det nogle gange hjælpe at skrive fordele og ulemper ned i to kolonner på et stykke papir og se, hvilken liste der fylder mest.
Til slut.
Et efterskoleår kan give dig en unik oplevelse, hvor du modnes, møder nye mennesker og udvikler dig personligt og socialt.
At starte direkte på HTX kan være godt, hvis du er klar og motiveret på de faglige udfordringer, og hvis det betyder meget for dig at være sammen med dine venner og følges med dem.
Der er ikke noget “rigtigt” eller “forkert” valg her, det kommer an på dine prioriteringer, din trivsel og din faglige og personlige parathed.
Prøv at tale med dine forældre først også evt en studievejleder, der kan guide dig yderligere og tage højde for din situation. Nogle gange kan det også hjælpe at besøge både efterskolen og HTX for at få et bedre indtryk, inden du træffer dit endelige valg.
Held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen Kylie.