Min ex har filmet os imens vi havde sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Min ex har fortalt mig for et par dage siden at optog en video af os imens vi havde sex for ca. 4 år siden. På det tidspunkt var vi 15-16.
Jeg ved også at han optog en video af sin anden ex, men begge to var over 18 på det tidspunkt.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg har ingen beviser på skrift, og jeg har heller ikke set videoen, da han mener at den er blevet slettet (og ikke delt videre). Jeg tror ikke på ham, og jeg er bange for at han gør det igen mod en anden pige.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit vigtige spørgsmål.
Det som din eks siger, han har gjort imod dig, er ikke bare tarveligt og nedværdigende - det er også ulovligt. I følge straffelovens paragraf 226 er det ulovligt at optage eller fotografere en person under 18 år i seksuelle situationer uden at have fået lov. Det kan give både bøde og fængsel. Især er det meget alvorligt, hvis det bliver delt videre, fordi man så kan være skyld i at videredele børneporno.
Du skriver, at du ikke tror på, at han har slettet det. Måske mistænker du også at han har delt det videre. Det er super ubehageligt, og jeg kan sagtens forstå, at det gør dig utryg. Når der ikke findes beviser (og kun en samtale) kan det være svært at involvere eksempelvis politiet. Hvis jeg var dig, ville jeg gøre det helt klart for ham, at hvis du nogensinde finder ud af, at videoen stadig eksisterer, eller at det er blevet delt, vil du straks melde ham til politiet for brud på straffeloven. Han er nødt til at vide, at han begår en forbrydelse ved at optage seksuelle handlinger i smug. Du kan måske skrive det til ham, så han ved at du tager det meget alvorligt.
Hvis du på et tidspunkt finder ud af at videoen er blevet delt (lad os håbe det ikke sker), så vil jeg anbefale dig at kontakte rådgivningen sletdet.dk, som kan hjælpe dig med slettevejledninger og kontakt til eksempelvis sociale medier og politiet.
Du skal have ros herfra, fordi du også tænker på, at det kan gå ud over andre i fremtiden. Det er stærkt!
Kh Jonas