Hvordan skal jeg slå op? Burde jeg slå op?

brevkassespørgsmål

Hvordan skal jeg slå op? Burde jeg slå op?

brevkassespørgsmål af
Camilla
19 år
Oprettet 1 måned 3 dage siden

Hej brevkasse Jeg er en pige på 19 år og går i 3.g på gym. Jeg har en kæreste, men jeg har tilfældigt mødt en fyr, som jeg er endt med at få nogle følelser for, men jeg føler virkelig slet ikke jeg kan slå op med min kæreste. Hvad skam jeg gøre? Jeg kan lige give lidt forhistorie på mit forhold med min kæreste. Jeg er kærester med en skøn dreng som jeg går i klasse med. Vi blev kærester i januar 1.g, men der har været lidt bump på vejen. Jeg slog op med ham første gang i juni i slut 1.g, så blev vi kærester igen efter 1 uge. Så slog jeg op med ham igen i februar i midt 2.g, hvor vi 1 uge senere begyndte at ses igen men kun som bollevenner. I maj aftalte vi at være eksklusive igen, men vi skulle arbejde på en masse tillid inden vi bliver kærester igen. Vi blev så kærester igen i midt december, altså for 3 måneder siden. Grunden til jeg har slået op og blevet kærester igen, er fordi jeg har været meget i tvivl om mine følelser for ham. Der er ingen tivl om at jeg elsker ham, men jeg er bare ikke forelsket i ham længere tror jeg. Den måde jeg mødte den anden dreng på, er fordi min rigtig gode veninde begyndte at være lidt sammen med en fra arbejdet. Ham er jeg også gode venner med. Vi tager så ud og kører en tur, mig, min veninde, ham og hans ven B. Med det samme var der bare en god Vibe mellem mig og B (kalder vi ham). Vi griner none stop, har samme humor, klinger rigtig godt og så er vi bare sååå ens og har så mange ting tilfælles. Selv min veninde og ham hun har noget med snakker hele tiden om hvor vildt det er at mig og B passer så godt sammen. Jeg bliver nødt til at være ærlig og sige at vi også har lagt meget tæt på en lille sofa og i en lille seng, hvilket nok er rimelig forkert, men på den anden side føltes det bare så rigtigt og så nemt med ham. Desuden har jeg virkelig være fristet til at kysse ham, men har selvfælgelig ikke gjort det af respekt for min kæreste. Det skal lige siges at B godt ved jeg har en kæreste. Min veninde har også snakket med B om mig og ham. Her fortalte hun at B havde sagt at han aldrig har mødt en pige som mig før, som han har det så fedt med og hvordan han elsker den kemi vi har og hvor sjovt vi har det. Så her blev jeg også bare bekræftet i at det ikke kun er mig der er chokeret over den enorme kemi vi har sammen. For 10 uger siden mødte jeg en anden fyr, K, ham skrev jeg med i 6 uger none stop. Ham fik jeg også meget stærke følelser for, men endte med at stoppe al kontakt. Derefter fortalte jeg til min kæreste at jeg havde haft følelser for en anden fyr de sidste uger, hvilket jeg har haft det ensomt svært ved men at jeg ikke vil Karl, jeg vil ham. Han blev rigtig glad for at jeg fortalte det og fortalte mig at han stoler endnu mere på mig nu. Problemet nu er, at jeg tror virkelig jeg vil fortryde det, hvis ikke jeg ser hvad det med B kan blive til.. Jeg ved bare det vil knuse min kærestes hjerte hvis jeg slog op igen. Han elsker mig overalt på jorden, og har lige skrevet et kærestebrev hvor der står at jeg er hele hans verden. Jeg føler mig så dum og tarvelig at jeg ikke har det på samme måde. Jeg har prøvet at fortælle ham for 5 dage siden at jeg kan mærke at jeg finder andre drenge meget interessante og jeg ved ikke hvorfor jeg føler det sådan. Så jeg foreslog at få et åbent forhold. For jeg vil heller ikke miste min kæreste da jeg elsker ham meget, men jeg vil også gerne andre drenge. det ville han selvfølgelig ikke. Han blev lidt ked af det men han synes vi skal kæmpe for vores forhold, for han vil mig så gerne og at være kærester og elske hinanden er ikke altid kun en følelse men også et valg. Jeg elsker ham også, men igen, så er jeg bange for at jeg går glip af noget der virkelig kunne være ægte kærlighed. Mere ægte end det jeg har haft med min kæreste nu hvor vi har været on and of i så lang tid. Jeg tror jeg havde afgjort med mig selv at jeg ville slå op i sommerferien, for så går vi ikke i klasse sammen længere og så skal vi ikke se hinanden hver dag i skolen. Men nu hvor jeg har mødt B så ved jeg ikke hvor lang tid der går før jeg kommer til at gøre noget dumt. Hvad synes i jeg skal gøre? Jeg ved udmærket jeg burde slå op med min kæreste, men jeg ved ikke hvordan. Er det bedt nu? Elelr skal jeg vente til sommer? Skal jeg skære kontakten af med B ligesom med K? Skal jeg fortælle min kæreste om B? Jeg tror jeg kommer til at gøre lige præcis det i synes jeg skal gøre. Så jeg håber i kan sætte jer ind i min situation og forstå hvorfor det her er så enormt svært for mig

Svar:

Hejsa med dig

Jeg kan både læse og mærke, at du er i en svær situation. Alle, der har haft en kæreste eller haft følelser for nogen ved, at det er noget af det mest komplicerede i hele verden. Nogle ting sker helt ubevidst og andet fuldstændig bevidst. Følelser kommer og går, kommer måske igen og går måske igen og kommer måske og går igen endnu en gang. Andre følelser spirer, uden at det var en den af planen. Det er ikke nemt, det med at forstå sine egne følelser og behov…det kan føles simpelthen umuligt. Og det kan føles som om, der er så mange konsekvenser ved alle de forskellige valg, man kan stå i. Og hvor irriterende det end kan være, så er alle de her faktisk ret normalt i forhold til andre mennesker.

Hvis jeg kunne fortælle dig, hvilken beslutning, du skal gå med, så havde jeg gerne gjort det. Men der er faktisk ingen andre end dig, der kan tage det valg. Så om du slår op eller ikke - og hvornår - det er en ”dig-beslutning”. Det er et svar, du må lytte efter indeni dig selv. Så jeg kan måske spørge dig tilbage igen; hvad siger din fornemmelse dybt inde i din mave, hvis du kun tænker på den? Hvad vil være rart for dig at være i? Hvilken beslutning bringer et smil frem i dit hjerte?

Det er helt okay at vælge den mulige kærlighed med B til. Men hvis det alene er noget du gør, fordi du er bange for at gå glip af noget der kunne have været, er det måske ikke nødvendigvis det rette valg. Du kommer til at gå glip af masser af ting i livet. Kærlighed der kunne være blevet, oplevelser og muligheder. Det er et vilkår, for du kan ganske enkelt ikke nå at forfølge alle muligheder. Hvis du kan mærke at du faktisk ikke har et reelt valg, men at du bare må forfølge forholdet med B, så er det måske det rigtige at gøre. Hvis du er i tvivl, så er du måske slet ikke i tvivl?

Jeg kan godt fornemme, at du helst ikke vil såre nogen på din vej, hvilket er helt forståeligt og enormt sødt af dig. Samtidig er det desværre også bare sådan, at nogle gange gør man andre kede af det eller sure eller forvirrede. Det er en naturlig del af livet. Ikke den rareste del, nej. Men man kan ikke gå igennem livet uden at det sker på et tidspunkt. Ikke dermed sagt, at man bare skal være ligeglad med folk omkring en, men det er sundest at lytte til sine egne følelser og lade dem være guide.

Om du skal snakke med din kæreste om de her følelser for B, kan jeg heller ikke give dig et entydigt svar på. På den ene side er det selvfølgelig positivt at være åben og ærlig. Det kan give jer styrke i jeres relation, hvis åbenheden bliver brugt som afsæt til at skabe en stærkere relation mellem jer to. Samtidig kan det også give en masse negativ energi, hvis det bare er information, som din kæreste ikke rigtig kan bruge til noget, hvis ikke det også følges op af en eller anden form for ændring, der giver jer begge tryghed, tilfredshed og afklaring i jeres forhold.

Du skriver at du vil gøre det jeg/vi synes. Men vi kan ikke synes noget brugbart, fir vi kender ikke dig, din kæreste eller jeres relation godt nok til at kunne give den slags afgørende råd. Det er en rejse du må tage selv. Selvom du ikke har fået et entydigt svar fra mig, så håber jeg, du snart kommer til at blive lidt klogere på, hvad din rigtige beslutning er. Hvis det tager lidt tid og kræfter, så fortvivl ikke - det er også helt normalt for nogle. Jeg krydser fingre for dig.

De varmeste knus fra

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål