Hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Mia
17 år
Hej Cyberhus! Jeg har været sammen med min kæreste i snart et halvt år og vi har det generelt godt sammen. Men der er lige et problem, nemlig at jeg af og til bare har brug for alenetid. Især når jeg har været sammen med min kæreste flere dage i træk. Så har jeg af og til bare brug for at trække mig lidt, sidde alene på mit værelse med min mobil, høre musik, streame og bare koble af for mig selv med mig selv og ingen andre. Jeg føler mig dog på en måde som en dårlig kæreste fordi jeg har det sådan, og min kæreste tror også at det er et tegn på at jeg ikke elsker ham ligeså højt som han elsker mig, for ifølge ham vil han helst være sammen med mig hele tiden. Jeg elsker ham og også at være sammen med ham, men jeg har bare brug for “space” nogle gange. Det har resulteret i flere skænderier, fordi han som sagt ikke tror jeg elsker ham “nok” fordi jeg har brug for alenetid. Hvad kan jeg lige stille op med det? Vh. Mia

Svar:
Kære Mia.
Hvor er det godt du skriver ind og søger råd og vejledning, det er starten på at løse et problem.
Når jeg læser dit brev er det tydeligt du oplever nogen frustrationer vedrørende dit forhold, og dit behov for at være alene. Det er helt normalt at have brug for alenetid, selv i et forhold, og det betyder jo ikke, at du ikke elsker din kæreste, eller at der er noget galt med jeres forhold. Alle mennesker har brug for tid og plads til sig selv for at kunne slappe af, genoplade batterierne og reflektere over dagen.
Jeg vil nu prøve at komme med nogle råd til at håndtere situationen med din kæreste om dine behov for alenetid:
Vær ærlig og åben i jeres dialog: Det er vigtigt at være ærlig overfor din kæreste om dine behov for alenetid. Forklar ham, at det ikke har noget at gøre med, med ham personligt, men det er et personligt behov for dig at have tid for dig selv. Forklar, at det ikke er en afvisning af ham, men en måde for dig at tage vare på dig selv, så du lige kan lade lidt op igen.
Forklar formålet med din alenetid: Forklar din kæreste, at din alenetid ikke handler om at undgå ham eller ligegyldighed, men snarere om at genoplade og have tid til dig selv, så du kan være en bedre kæreste i jeres forhold. Forklar, at det faktisk kan styrke jeres forhold, hvis du får mulighed for at tage vare på dine egne behov.
Lav klare aftaler om alenetid: Lav klare aftaler med din kæreste om, hvordan I kan håndtere din alenetid sammen. I kan fx aftale, at du kan have et bestemt tidsrum eller dag om ugen, hvor du skal have din alenetid uden at blive forstyrret. Det er vigtigt at finde en balance og rytme, der fungerer for jer begge.
Vis forståelse for din kærestes bekymringer: Det er også vigtigt at du til gengæld anerkender og viser forståelse for din kærestes bekymringer.  Det betyder ikke, at du skal ændre dine behov for alenetid, bare at du også lytter til ham. Prøv at lytte aktivt til hans bekymringer og gør det klart for ham om, at det ikke har noget at gøre med hans betydning for dig eller jeres forhold.
Find kompromisser: I kan også prøve at find kompromisser, der kan fungere for jer begge. Fx kan I aftale at tilbringe tid sammen om lørdagen også kan du have alenetid fx om søndagen. I kan også prøve at finde aktiviteter, I kan nyde sammen, men stadig give hinanden lidt plads, det kunne fx være du sidder med din computer og laver dit og han sidder med sin computer og laver sit.
Respekt er nøglen: Det er vigtigt at i respektere hinandens behov og personlige grænser. Det betyder, at din kæreste skal respektere din behov for alenetid, og du skal også respektere hans behov for at ønske at være sammen med dig. Det handler om at finde en god balance, der fungerer for jer begge, så i begge kan være gode kærester for hinanden.
Husk igen, at det er okay at have behov for alenetid, og det betyder ikke, at du ikke elsker din kæreste eller er en dårlig kæreste. Det er vigtigt at snakke åbent, lytte til og respektere hinanden grænser og behov, det er nogen af de vigtigste nøgler for at et sund og godt forhold kan fungere. Håber du kan bruge mine råd til noget og jeg ønsker dig en rigtig god dag.
Venlig hilsen Kylie.